Korkeakouluopiskelijasta SharePoint-suunnittelijaksi
Alastalo, Jaakko (2025)
Alastalo, Jaakko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429404
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan kirjoittajan ammatillisen osaamisen kehittymistä SharePoint-suunnittelijan työtehtävissä ensimmäisen 12 viikon aikana työssä aloittamisesta. Tavoitteena oli seurata kirjoittajan ammatillisen osaamisen kehittymistä uudessa tehtävässä keskittyen tehtävänkuvauksen mukaisten osaamisvaatimusten kehittymiseen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Dreyfusin taitojen kehittymisen mallia sekä Kolbin kokemuksellisen oppimisen ympyrää. Näiden mallien avulla arvioitiin, miten kirjoittajan osaaminen kehittyi aloittelijan tasolta kohti asiantuntijuutta sekä miten toistuvat kokemukset ja reflektointi muuttuvat käytännön osaamiseksi. Työn alkuosassa esitellään lähtötilanne, osaamistavoitteet, arviointimenetelmät sekä työpaikan sidosryhmät. Tämän jälkeen kerrotaan 12 viikon aikana kirjatut päivä- ja viikkoraportit, joita analysoimalla muodostettiin kokonaiskuva osaamisen kehityksestä.
Opinnäytetyön aikana osaamisen painopiste siirtyi vähitellen teknisistä yksityiskohdista kohti laajempaa kokonaisuuksien hallintaa. Keskeisiä tuloksia ovat kirjoittajan teknisen osaamisen vahvistuminen, itseluottamuksen ja rohkeuden kasvaminen vuorovaikutustilanteissa sekä itsenäisen työskentelyn ja työn organisoinnin tärkeys aikataulujen muuttuessa. Vaikka osa-alueilla on edelleen kehittämisen tarvetta, työ osoittaa selkeää etenemistä kohti asiantuntijuutta ja vahvistaa, että järjestelmällinen reflektio tukee ammatillista kasvua.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Dreyfusin taitojen kehittymisen mallia sekä Kolbin kokemuksellisen oppimisen ympyrää. Näiden mallien avulla arvioitiin, miten kirjoittajan osaaminen kehittyi aloittelijan tasolta kohti asiantuntijuutta sekä miten toistuvat kokemukset ja reflektointi muuttuvat käytännön osaamiseksi. Työn alkuosassa esitellään lähtötilanne, osaamistavoitteet, arviointimenetelmät sekä työpaikan sidosryhmät. Tämän jälkeen kerrotaan 12 viikon aikana kirjatut päivä- ja viikkoraportit, joita analysoimalla muodostettiin kokonaiskuva osaamisen kehityksestä.
Opinnäytetyön aikana osaamisen painopiste siirtyi vähitellen teknisistä yksityiskohdista kohti laajempaa kokonaisuuksien hallintaa. Keskeisiä tuloksia ovat kirjoittajan teknisen osaamisen vahvistuminen, itseluottamuksen ja rohkeuden kasvaminen vuorovaikutustilanteissa sekä itsenäisen työskentelyn ja työn organisoinnin tärkeys aikataulujen muuttuessa. Vaikka osa-alueilla on edelleen kehittämisen tarvetta, työ osoittaa selkeää etenemistä kohti asiantuntijuutta ja vahvistaa, että järjestelmällinen reflektio tukee ammatillista kasvua.
