Laadullisella myyntiprosessilla kohti erinomaista asiakasarvoa
Puumalainen, Marika (2025)
Puumalainen, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429409
Tiivistelmä
Yrityksen menestyminen vaatii liiketoiminnan mukauttamista asiakaslähtöiseen liiketoimintamalliin, jotta yritys kykenee pärjäämään markkinassa, jossa asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja markkinakasvu ovat merkittävästi muuttuneet. Opinnäytetyön aiheena on laadullinen myyntiprosessi eli yhtenäinen tapa toimia. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimintamallin esteet, niin sanotut kitkatekijät. Esteet vaikeuttavat toimintamallin täyden hyödyn saavuttamista.
Tietoperusta muodostettiin perehtymällä useamman vuoden ajan laaja-alaisesti sekä kotimaisiin että ulkomaisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsiteltiin asiakaslähtöistä yrityskulttuuria ja liiketoimintamallia, asiakas- ja myyntistrategiaa, myyntiprosessia, asiakasarvoa, motivaatiota sekä sitä, miten suunnitelmat viedään käytäntöön. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä.
Tuloksista ilmeni toimintamalliin liittyviä esteitä, kuten ajan ja valmennuksen puute. Näiden tunnistaminen auttaa organisaatiota toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava määrä kehitysehdotuksia ja mallinnus arvo-ohjatusta myyntiprosessista.
Tietoperusta muodostettiin perehtymällä useamman vuoden ajan laaja-alaisesti sekä kotimaisiin että ulkomaisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsiteltiin asiakaslähtöistä yrityskulttuuria ja liiketoimintamallia, asiakas- ja myyntistrategiaa, myyntiprosessia, asiakasarvoa, motivaatiota sekä sitä, miten suunnitelmat viedään käytäntöön. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä.
Tuloksista ilmeni toimintamalliin liittyviä esteitä, kuten ajan ja valmennuksen puute. Näiden tunnistaminen auttaa organisaatiota toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava määrä kehitysehdotuksia ja mallinnus arvo-ohjatusta myyntiprosessista.
