Substanssivideot asiakkaille : yhtiön järjestelmän käyttöohjeet
Parttimaa, Alexandra (2025)
Parttimaa, Alexandra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429531
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kohdistui Yhtiön X itsenäisesti kehittämään kirjanpito-ohjelmistoon ja sovellukseen. Työssäni yritin avata mahdollisimman yksinkertaisesti ohjelman perustan ja tuottaa selkeät kirjalliset-sekä helposti seurattavat substanssivideot asiakkaille. Niiden tarkoituksena oli helpottaa asiakkaan itsenäistä järjestelmän käyttöä. Työni tavoitteena oli parantaa asiakaskokemusta sekä vähentää yrityksen kirjanpitäjien kuormitusta.
Aineistoa varten käytin työssäni tiedonkeruumenetelmänä mielipidetutkimusta, joka kohdistui yhtiössä työskenteleviin kirjanpitäjiin. Kyselyyn osallistui 11 kirjanpitäjää Yhtiön X kolmen paikka-kunnan toimistoilta. Kyselylomakkeessa oli mielipidekysymyksiä ja niihin vastattiin anonyymisti.
Mielipidetutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa kirjanpitäjistä kokee asiakkaiden tarvitsevan lisä-ohjeistusta järjestelmän ja mobiilisovelluksen käytössä. Näiden vastauksien pohjalta määrittelin videotyyppien ja kirjallisien ohjeiden sisällön tarpeen. Lopuksi esitin sarjan opastusvideoista toimeksiantajalle arvioitavaksi. Niitä olivat esimerkiksi laskujen lisääminen Tee-laskutoiminnolla-ohje, myyntiyhteenvedon ja kassakirjan käsittelyohje sekä matkalaskun täyttämisen ohje.
Aineistoa varten käytin työssäni tiedonkeruumenetelmänä mielipidetutkimusta, joka kohdistui yhtiössä työskenteleviin kirjanpitäjiin. Kyselyyn osallistui 11 kirjanpitäjää Yhtiön X kolmen paikka-kunnan toimistoilta. Kyselylomakkeessa oli mielipidekysymyksiä ja niihin vastattiin anonyymisti.
Mielipidetutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa kirjanpitäjistä kokee asiakkaiden tarvitsevan lisä-ohjeistusta järjestelmän ja mobiilisovelluksen käytössä. Näiden vastauksien pohjalta määrittelin videotyyppien ja kirjallisien ohjeiden sisällön tarpeen. Lopuksi esitin sarjan opastusvideoista toimeksiantajalle arvioitavaksi. Niitä olivat esimerkiksi laskujen lisääminen Tee-laskutoiminnolla-ohje, myyntiyhteenvedon ja kassakirjan käsittelyohje sekä matkalaskun täyttämisen ohje.