"Käsi kädessä" - Erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevien lasten integraatio Kalajoen päiväkodissa
Hietala, Minna (2006)
Hietala, Minna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin henkilökunnan näkemys erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevien lasten integraatiosta ja sen toimivuudesta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten integraation osaalueet (fyysinen, toiminnallinen ja sosiaalinen) toteutuivat Kalajoen päiväkodeissa, sekä mitä asioita liittyi toimivaan integraatioon. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusta varten haastateltiin päiväkotien vakituista henkilökuntaa (yhteensä 13). Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Kalajoella on kaksi päiväkotia ja päivähoidon piirissä on kymmenen diagnosoitua erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevaa lasta, joista kaksi on perhepäivähoidossa. Tutkimuksen aikana Kalajoelle perustettiin erityislastentarhaopettajan virka ja tämän viran myötä syntyi uusi ryhmä, johon suurin osa erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevista lapsista siirtyi. Uusi ryhmä toimii 3-5-vuotiaiden lasten ryhmän yhteydessä.
Teoreettisena viitekehyksenä oli päivähoidon erityiskasvatus ja sen käytäntö, kunta erityispalvelujen järjestäjänä, moniammatillinen yhteistyö, sekä integraatioon ja sen toimivuuteen liittyvät käsitteet.
Kalajoen päiväkodeissa erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevat lapset olivat luonnollinen osa päiväkotien toimintaympäristöä ja lapset osallistuivat yhdessä toimintaan. Sosiaalisten suhteiden syntymisessä oli tärkeää aikuisten asenne ja avoimuus. Lapset hyväksyivät toisensa, mutta kaverisuhteiden syntyminen ja tasavertainen leikki eivät olleet itsestäänselvyys.
Toimiva integraatio vaati joustavuutta, erilaisuuden hyväksymistä, yksilöllisyyden huomioimista ja motivoitunutta henkilökuntaa. Myös fyysisiin tiloihin ja ryhmän kokoon tulisi kiinnittää huomiota. Henkilökunta koki, että aika ei aina riitä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevien lasten huomioimiseen niin paljon kuin olisi tarpeen. Myös moniammatillinen yhteistyö nähtiin tärkeänä.
Suurimmaksi tuen antajaksi työssä nousivat omat työtoverit ja erityislastentarhanopettaja. Henkilökunta kaipasi lisää koulutusta ja omaehtoinen opiskelu nähtiin tarpeellisena. Myös kaupungin järjestämiä koulutuksia kaivattiin lisää.
Uusi erityislastentarhanopettaja ja ryhmä nähtiin hyvinä ratkaisuina, vaikka toiminta haki vielä muotoaan. Tukea myös muihin ryhmiin kaivattiin jatkossakin.
Kalajoella on kaksi päiväkotia ja päivähoidon piirissä on kymmenen diagnosoitua erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevaa lasta, joista kaksi on perhepäivähoidossa. Tutkimuksen aikana Kalajoelle perustettiin erityislastentarhaopettajan virka ja tämän viran myötä syntyi uusi ryhmä, johon suurin osa erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevista lapsista siirtyi. Uusi ryhmä toimii 3-5-vuotiaiden lasten ryhmän yhteydessä.
Teoreettisena viitekehyksenä oli päivähoidon erityiskasvatus ja sen käytäntö, kunta erityispalvelujen järjestäjänä, moniammatillinen yhteistyö, sekä integraatioon ja sen toimivuuteen liittyvät käsitteet.
Kalajoen päiväkodeissa erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevat lapset olivat luonnollinen osa päiväkotien toimintaympäristöä ja lapset osallistuivat yhdessä toimintaan. Sosiaalisten suhteiden syntymisessä oli tärkeää aikuisten asenne ja avoimuus. Lapset hyväksyivät toisensa, mutta kaverisuhteiden syntyminen ja tasavertainen leikki eivät olleet itsestäänselvyys.
Toimiva integraatio vaati joustavuutta, erilaisuuden hyväksymistä, yksilöllisyyden huomioimista ja motivoitunutta henkilökuntaa. Myös fyysisiin tiloihin ja ryhmän kokoon tulisi kiinnittää huomiota. Henkilökunta koki, että aika ei aina riitä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevien lasten huomioimiseen niin paljon kuin olisi tarpeen. Myös moniammatillinen yhteistyö nähtiin tärkeänä.
Suurimmaksi tuen antajaksi työssä nousivat omat työtoverit ja erityislastentarhanopettaja. Henkilökunta kaipasi lisää koulutusta ja omaehtoinen opiskelu nähtiin tarpeellisena. Myös kaupungin järjestämiä koulutuksia kaivattiin lisää.
Uusi erityislastentarhanopettaja ja ryhmä nähtiin hyvinä ratkaisuina, vaikka toiminta haki vielä muotoaan. Tukea myös muihin ryhmiin kaivattiin jatkossakin.