Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijän työturvallisuusperehdytys Avarn Security Oy:n verkko-oppimisympäristössä

Åström, Tero (2025)

 
Avaa tiedosto
Astrom_Tero.pdf (663.8Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Åström, Tero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää motivoiva ja pedagogisesti toimiva työturvallisuusperehdytysmoduuli Avarn Security Oy:n henkilöstölle Avarn Academy -verkko-oppimisympäristöön. Moduulin tarkoituksena on edistää turvallista työskentelyä organisaatiossa ja sen eri toiminnoissa, vahvistaa työntekijöiden vastuullisuutta ja tietoisuutta työturvallisuudessa, sekä tukea organisaation turvallisuuskulttuuria. Kehittämistyön tuotoksen tarkoitus on tukea myös organisaation strategisia tavoitteita, kuten toiminnan jatkuvuutta, henkilöstön hyvinvointia ja osaamisen suunnitelmallista kehittämistä.

Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, tarkemmin määriteltynä toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tietoperusta muodostuu työturvallisuuslainsäädännöstä sekä turvallisuusjohtamisen, perehdyttämisen ja verkko-oppimisen olennaisista teoreettisista näkökulmista. Turvallisuusjohtaminen tarjoaa rakenteellisen lähestymistavan työpaikan turvallisuuden kehittämiseen, kun taas pedagoginen suunnittelu ohjaa oppimisympäristön rakentamista oppimista tukevaksi ja saavutettavaksi.

Kehittämistyön ja aineistonkeruun menetelminä hyödynnettiin asiantuntijakyselyä, työpajamuotoista keskustelua sekä H5P-työkalua pedagogisen toteutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa verkko-oppimisympäristössä. Asiantuntijakyselystä kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, mikä mahdollisti perusteellisen tarkastelun asiantuntijoiden esiin tuomista näkemyksistä, kokemuksista ja kehittämistarpeista. Työpajan avulla tunnistettiin perehdytysmoduulin kannalta keskeiset sisällölliset painopisteet, jotka ohjasivat jatkotyöskentelyä.

Tuloksena syntyi selkeä ja helposti omaksuttava perehdytys verkko-oppimisympäristöön, joka mahdollistaa työnantajalle osaamisen seurannan ja tukee organisaation turvallisuustietoisuuden kasvua. Moduuli koettiin toimeksiantajan osalta hyödylliseksi ja saatujen palautteiden perusteella selkeäksi sekä pedagogisesti toimivaksi. Voidaankin todeta, että moduuli täytti sille asetetut tavoitteet ja tarjosi konkreettisen ratkaisun toimeksiantajalle työturvallisuusperehdytyksen toteuttamiselle. Jatkokehityksessä korostuvat sisällön päivittäminen, audiovisuaalisten elementtien lisääminen ja koulutuksen eriyttäminen eri työtehtäviin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste