Kohti yhtenäisempää verkkopedagogiikkaa – Prosessijohtamisen soveltaminen verkkokurssituotannossa
Mämmi, Ulla (2025)
Lataukset:
Mämmi, Ulla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhtenäinen ja helposti sovellettava prosessi verkkokurssien suunnitteluun ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa. Tarve kehitystyölle syntyi verkkokurssien laadun vaihtelusta ja opettajien henkilökohtaisesta ohjauksesta, joka vaikeutti verkkokurssien strategista hyödyntämistä oppilaitoksessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Perho Liiketalousopistossa. Nykytilaa selvitettiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä ja SWOT-analyysilla. Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää aivoriihi. Menetelmien avulla kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia verkkokurssien toimivuudesta, ohjeistuksesta ja laadusta ja kehittämismenetelmällä näihin epäkohtiin pyrittiin ideoimaan opettajien kesken konkreettisia ratkaisuja.
Kehitystyön tuloksena syntyi prosessikuvaus ja opas verkkokurssituotantoon, jotka tukevat opettajia verkkokurssien suunnittelussa ja edistää laadun yhdenmukaistamista. Tuotoksen on tarkoitus parantaa resurssien käyttöä, selkeyttää ja yhtenäistää verkkokursseja ja tukea opettajien verkkokurssituotantoa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Perho Liiketalousopistossa. Nykytilaa selvitettiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä ja SWOT-analyysilla. Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää aivoriihi. Menetelmien avulla kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia verkkokurssien toimivuudesta, ohjeistuksesta ja laadusta ja kehittämismenetelmällä näihin epäkohtiin pyrittiin ideoimaan opettajien kesken konkreettisia ratkaisuja.
Kehitystyön tuloksena syntyi prosessikuvaus ja opas verkkokurssituotantoon, jotka tukevat opettajia verkkokurssien suunnittelussa ja edistää laadun yhdenmukaistamista. Tuotoksen on tarkoitus parantaa resurssien käyttöä, selkeyttää ja yhtenäistää verkkokursseja ja tukea opettajien verkkokurssituotantoa.
