Ikäihmisten tietoisuuden edistäminen verkkohuijauksista virtuaalitodellisuuden avulla
Tolonen, Anssi; Sundberg, Jesse; Tuomi, Olli-Jussi (2025)
Tolonen, Anssi
Sundberg, Jesse
Tuomi, Olli-Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429528
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Design Sprint 2025 -kehittämishanketta toimeksiantona Finanssiala ry:lle. Työn tavoitteena oli edistää ikäihmisten tietoisuutta verkkohuijauksista kehittämällä ja pilotointivalmiiksi suunnittelemalla virtuaalinen huijausklinikka, VR‑pohjainen oppimisratkaisu. Taustalla on huolestuttava kehitys; vuonna 2024 suomalaisilta huijattiin yhteensä 107 miljoonaa euroa. Huijausten torjunta on pankkien, lainsäätäjien, teleoperaattoreiden ja sosiaalisen median toimijoiden lisäksi myös jokaisen kansalaisen vastuulla. Erityinen haaste on eri väestöryhmien, kuten ikäihmisten, tavoittaminen mahdollisimman tehokkaasti ja vaikuttavasti.
Tietoperusta pohjautui ajankohtaiseen tutkimukseen verkkohuijauksista, ikäihmisten digitaalisesta osaamisesta sekä virtuaalitodellisuuden opetuksellisiin mahdollisuuksiin. Projekti toteutettiin Design Sprint -menetelmää käyttäen yhden viikon aikana Laureassa, ja sen tuloksena suunniteltiin konsepti virtuaalitodellisuuteen perustuvasta oppimisratkaisusta. Sen avulla ikäihmiset voivat turvallisesti harjoitella huijaustilanteiden tunnistamista ja niihin reagointia.
Tuloksena syntynyt konsepti tarjoaa käytännönläheisen ja motivoivan tavan oppia digiturvallisuutta. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa kokemuksellisen oppimisen, joka lisää muistijälkiä ja vahvistaa ikäihmisten kykyä välttää huijaustilanteita arjessa. Johtopäätöksenä todetaan, että virtuaalitodellisuus on lupaava väline huijausten torjunnassa ja ikäihmisten digitaalisen turvallisuuden tukemisessa. Jatkokehittämisessä keskeistä on konseptin pilotointi todellisessa käyttäjäryhmässä, palautteen kerääminen sekä pitkäaikaisvaikutusten arviointi.
Tietoperusta pohjautui ajankohtaiseen tutkimukseen verkkohuijauksista, ikäihmisten digitaalisesta osaamisesta sekä virtuaalitodellisuuden opetuksellisiin mahdollisuuksiin. Projekti toteutettiin Design Sprint -menetelmää käyttäen yhden viikon aikana Laureassa, ja sen tuloksena suunniteltiin konsepti virtuaalitodellisuuteen perustuvasta oppimisratkaisusta. Sen avulla ikäihmiset voivat turvallisesti harjoitella huijaustilanteiden tunnistamista ja niihin reagointia.
Tuloksena syntynyt konsepti tarjoaa käytännönläheisen ja motivoivan tavan oppia digiturvallisuutta. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa kokemuksellisen oppimisen, joka lisää muistijälkiä ja vahvistaa ikäihmisten kykyä välttää huijaustilanteita arjessa. Johtopäätöksenä todetaan, että virtuaalitodellisuus on lupaava väline huijausten torjunnassa ja ikäihmisten digitaalisen turvallisuuden tukemisessa. Jatkokehittämisessä keskeistä on konseptin pilotointi todellisessa käyttäjäryhmässä, palautteen kerääminen sekä pitkäaikaisvaikutusten arviointi.
