Kypsyysmalli ruokahävikin kestävään ehkäisyyn ruoka- ja anniskeluravintoloissa
Tetri, Tea (2025)
Tetri, Tea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää ruokahävikin ehkäisemisen keinoja pienissä ja keskisuurissa ruoka- ja anniskeluravintoloissa sekä ravintoloiden kohtaamia haasteita hävikin hallinnassa. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva ravintoloiden suhteesta ruokahävikkiin ja kehittää sitä havainnollistava kypsyysmalli. Työn toimeksiantajana oli Food waste ecosystem -hanke, joka voi soveltaa kypsyysmallia hankkeen toimintaan osallistuvien ravintoloiden keskuudessa sekä Laurean projektiopinnoissa.
Kehittämistehtävässä etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: miten ravintolat ehkäisevät ruokahävikkiä, millaisia haasteita ne kohtaavat ja miten niiden suhdetta hävikkiin voidaan arvioida. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin ruokahävikin tutkimusta ja ruokahävikkihierarkiaa. Niiden lisäksi työssä sovellettiin kestävän kehitykseen liittyviä kypsyysmalleja kiertotalouden, johtamisen, tiedonhallinnan ja toimitusketjun näkökulmasta.
Menetelmällisesti työ toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistoa kerättiin haastattelemalla ruoka- ja anniskeluravintoloiden edustajia. Se analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Myös verkossa kerättiin aineistoa ruokahävikin ehkäisyn käytännöistä ravintoloissa ja analysoitiin sitä vertailuanalyysin avulla. Mallia kehitettiin iteratiivisesti Food waste ecosystem -hankeen asiantuntijoiden antaman palautteen sekä testauksen perusteella. Nelitasoinen kypsyysmalli havainnollistaa ruokahävikin ehkäisemiseen liittyviä periaatteita suunnittelun, mittaamisen, perehdyttämisen ja arvonluonnin näkökulmista.
Tuloksissa korostui, että ruokahävikin ehkäisy perustuu erityisesti suunnitteluun: asiakasmäärien ennakointiin, raaka-aineiden huolelliseen käyttöön sekä henkilöstön perehdyttämiseen. Ravintolat, jotka olivat perustaneet liiketoimintansa kestävän kehityksen periaatteille, olivat edistyneet hävikin ehkäisyssä pidemmälle kuin ravintolat, joilla kestävään kehitykseen toteuttamiseen oli kiinnitetty huomiota vasta ravintolan perustamisen jälkeen. Pitkälle edistyneet ravintolat pyrkivät jatkuvasti kehittämään oman toimintansa kestävyyttä systemaattisesti. Ruokahävikin ehkäiseminen on sekä taloudellisesti, ympäristöllisesti että sosiaalisesti merkittävää ja kypsyysmalli voi toimia apuna sen toteuttamisessa.
Jatkossa olisi hedelmällistä tutkia niin sanottuja edelläkävijäravintoloita eli tiukasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaan toimivia ravintoloita. Näistä ravintoloista saatu tieto hävikin ehkäisemiseen liittyvistä periaatteista ja toimintatavoista voisi toimia käytännön esimerkkinä muille alan toimijoille, jotka haluavat edistyä ruokahävikin vähentämisessä. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia myös niitä ravintoloita, jotka eivät koe ruokahävikin ehkäisyä tärkeänä oman toimintansa kannalta. Näiden tutkimusaiheiden avulla saataisiin monipuolisempi näkökulma ruokahävikin ehkäisemisen syistä erityyppisissä ravintoloissa sekä löydettäisiin laajempi valikoima käytännön keinoja ruokahävikin ehkäisemiseksi.
Kehittämistehtävässä etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: miten ravintolat ehkäisevät ruokahävikkiä, millaisia haasteita ne kohtaavat ja miten niiden suhdetta hävikkiin voidaan arvioida. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin ruokahävikin tutkimusta ja ruokahävikkihierarkiaa. Niiden lisäksi työssä sovellettiin kestävän kehitykseen liittyviä kypsyysmalleja kiertotalouden, johtamisen, tiedonhallinnan ja toimitusketjun näkökulmasta.
Menetelmällisesti työ toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistoa kerättiin haastattelemalla ruoka- ja anniskeluravintoloiden edustajia. Se analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Myös verkossa kerättiin aineistoa ruokahävikin ehkäisyn käytännöistä ravintoloissa ja analysoitiin sitä vertailuanalyysin avulla. Mallia kehitettiin iteratiivisesti Food waste ecosystem -hankeen asiantuntijoiden antaman palautteen sekä testauksen perusteella. Nelitasoinen kypsyysmalli havainnollistaa ruokahävikin ehkäisemiseen liittyviä periaatteita suunnittelun, mittaamisen, perehdyttämisen ja arvonluonnin näkökulmista.
Tuloksissa korostui, että ruokahävikin ehkäisy perustuu erityisesti suunnitteluun: asiakasmäärien ennakointiin, raaka-aineiden huolelliseen käyttöön sekä henkilöstön perehdyttämiseen. Ravintolat, jotka olivat perustaneet liiketoimintansa kestävän kehityksen periaatteille, olivat edistyneet hävikin ehkäisyssä pidemmälle kuin ravintolat, joilla kestävään kehitykseen toteuttamiseen oli kiinnitetty huomiota vasta ravintolan perustamisen jälkeen. Pitkälle edistyneet ravintolat pyrkivät jatkuvasti kehittämään oman toimintansa kestävyyttä systemaattisesti. Ruokahävikin ehkäiseminen on sekä taloudellisesti, ympäristöllisesti että sosiaalisesti merkittävää ja kypsyysmalli voi toimia apuna sen toteuttamisessa.
Jatkossa olisi hedelmällistä tutkia niin sanottuja edelläkävijäravintoloita eli tiukasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaan toimivia ravintoloita. Näistä ravintoloista saatu tieto hävikin ehkäisemiseen liittyvistä periaatteista ja toimintatavoista voisi toimia käytännön esimerkkinä muille alan toimijoille, jotka haluavat edistyä ruokahävikin vähentämisessä. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia myös niitä ravintoloita, jotka eivät koe ruokahävikin ehkäisyä tärkeänä oman toimintansa kannalta. Näiden tutkimusaiheiden avulla saataisiin monipuolisempi näkökulma ruokahävikin ehkäisemisen syistä erityyppisissä ravintoloissa sekä löydettäisiin laajempi valikoima käytännön keinoja ruokahävikin ehkäisemiseksi.
