Tekoälyoptimointi osaksi digitaalista markkinointia
Tirkkonen, Tuomas (2025)
Tirkkonen, Tuomas
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida toimeksiantajan PKS Sähkökaupan ja muiden suomalaisten sähkönmyyntiyhtiöiden näkyvyyttä ja näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä generatiivisen tekoälyn tuottamissa vastauksissa. Tekoälyn nopea yleistyminen tiedonhaussa on luonut yrityksille uudenlaisen digitaalisen kanavan näkyvyyden tavoittamiseen, mikä tekee aiheen tutkimisesta ajankohtaista. Teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisiä hakukone- ja tekoälynäkyvyyteen liittyviä tekijöitä. Teoriaosuuden tietoa yhdistettiin empiiriseen osuuteen, jossa toteutettiin tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekemällä hakukehotteita kolmelle eri tekoälypalvelulle ChatGPT:lle, Copilotille ja Geminille. Tekoälypalveluille esitettiin sähkösopimuksen hankkimista koskevia kehotteita. Vastausten pohjalta muodostettiin tuloksia yritysten mainintojen määristä ja analysoitiin vastausten paikkansapitävyyttä, lähteitä ja sisältöjä. Tulosten perusteella suuret ja valtakunnallisesti tunnetut sähkönmyyntiyhtiöt, kuten Vattenfall ja Fortum saivat eniten näkyvyyttä tekoälyjen vastauksissa. Näkyvyyteen vaikuttivat muun muassa tiedon luotettavuus ja lähde, sisällön rakenne ja nettisivujen hakukoneoptimoinnin taso. Tulosten ja analysoinnin perusteella tehtiin tekoälyoptimoinnin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joita on mahdollista soveltaa myös muilla toimialoilla. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tutkia, miten eri tekoälyalustojen vastaukset eroavat toisistaan.
