Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslaskutuksen kehittäminen : case hyvinvointialue

Ruostetsaari, Janika (2025)

 
Avaa tiedosto
Ruostetsaari_Janika.pdf (820.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ruostetsaari, Janika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529792
Tiivistelmä
Hyvinvointialueen aloittaessa siihen liittyi useita kuntia muodostaen yhden ison alueen. Eri alueilla oli eroavaisuuksia toimintatavoissa ja käytettävissä olevissa asiakas- ja potilastietojärjestelmissä. Tutkimusta lähdettiin tekemään, koska huomattiin eroavaisuudet toimintatavoissa ja haluttiin kehittää asiakaslaskutusprosessia sujuvammaksi. Opinnäytetyössä tutkittiin hyvinvointialueen asiakaslaskutusprosessia ikäihmisten palveluiden osalta ja sen sujuvuutta palvelusihteerien näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää mahdollisia kehittämiskohteita asiakaslaskutusprosessin sujuvoittamiseksi.

Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi myyntilaskutusta, asiakasmaksuihin vaikuttavaa lainsäädäntöä ja hyvinvointialueen rahoitukseen vaikuttavia asioita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja palvelusihteereiltä kerättiin tietoa ja kokemuksia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi palvelusihteeriä ja haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä yksilöhaastatteluina.

Saatujen tutkimustulosten perusteella selvisi, että palvelusihteerit pitivät suurimpana haasteena asiakaslaskutusprosessissa puutteellista tiedonkulkua ja palvelutuotannon tekemiä virheellisiä tilastointeja ja palveluiden keskeytyksiä. Parantamalla tiedonkulkua ja lisäämällä työntekijöiden perehdyttämistä tilastointien oikeellisuuden tärkeydestä, saataisiin näistä johtuvia virheellisiä asiakaslaskuja vähennettyä. Toimintatapojen yhtenäistäminen vie aikaa isolla alueella, mutta muuten asiakaslaskutusprosessia pidettiin selkeänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste