Brändikäsikirja aloittelevalle hyvinvointialan yritykselle : case Nepsyvoimaa
Pitkänen, Siiri (2025)
Pitkänen, Siiri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa brändikäsikirja aloittelevalle hyvinvointialan yritykselle. Yritys tarjoaa palveluita neurokirjonhenkilöille ja heidän perheilleen, ja sen toiminta on vielä varhaisessa vaiheessa. Brändikäsikirja luotiin työkaluksi, joka auttaa yritystä rakentamaan tunnistettavan ja arvoihin perustuvan brändin sekä vahvistamaan sen asemaa kilpailussa suurten toimijoiden rinnalla.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa yhdistyvät teoreettinen viitekehys ja käytännön toteutus. Brändikäsikirja rakennettiin strategisen brändianalyysin pohjalta, jossa tarkasteltiin yrityksen lähtötilannetta, kilpailijoita ja asiakaskuntaa. Analyysin perusteella laadittiin yritykselle brändistrategia ja brändikonsepti, jotka kiteyttävät sen identiteetin, arvot ja persoonallisuuden. Näiden pohjalta luotiin visuaaliset elementit, sekä viestinnän linjaukset, jotka muodostavat brändikäsikirjan sisällön.
Tuloksena syntyi Nepsyvoiman brändikäsikirja, joka kokoaa yhteen yrityksen mission, vision, arvot, lupauksen, värimaailman, typografian, tone of voicen, brändielementit ja kuvamaailman. Brändikäsikirja tarjoaa selkeän ja yhtenäisen pohjan yrityksen markkinoinnin ja viestinnän kehittämiselle sekä tukee sen brändin rakentamista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa yhdistyvät teoreettinen viitekehys ja käytännön toteutus. Brändikäsikirja rakennettiin strategisen brändianalyysin pohjalta, jossa tarkasteltiin yrityksen lähtötilannetta, kilpailijoita ja asiakaskuntaa. Analyysin perusteella laadittiin yritykselle brändistrategia ja brändikonsepti, jotka kiteyttävät sen identiteetin, arvot ja persoonallisuuden. Näiden pohjalta luotiin visuaaliset elementit, sekä viestinnän linjaukset, jotka muodostavat brändikäsikirjan sisällön.
Tuloksena syntyi Nepsyvoiman brändikäsikirja, joka kokoaa yhteen yrityksen mission, vision, arvot, lupauksen, värimaailman, typografian, tone of voicen, brändielementit ja kuvamaailman. Brändikäsikirja tarjoaa selkeän ja yhtenäisen pohjan yrityksen markkinoinnin ja viestinnän kehittämiselle sekä tukee sen brändin rakentamista.
