Opetusvideo imeväisen hoitoelvytyksestä Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opetukseen
Pöppönen, Wilmiina; Koponen, Nelli (2025)
Pöppönen, Wilmiina
Koponen, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opetusvideo imeväisen hoitoelvytyksestä Laurean ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön kurssille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa sairaanhoitajaopiskelijoille valmiudet työelämään ja parantaa heidän oppimiskokemustansa imeväisen hoitoelvytykseen liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtori.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, joka sisälsi toiminnallisen tuotoksen ja kirjallisen opinnäytetyön raportin. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön päädyttiin, sillä toimeksiantaja toi ilmi tarpeen opetusvideosta kyseiseen aiheeseen liittyen. Opetusvideon sisältö rakennettiin ajankohtaisten tieteellisten asiantuntijoiden julkaisujen perusteella.
Imeväisen hoitoelvytys eroaa joissain määrin vanhemman lapsen ja aikuisen hoitoelvytyksestä. Lasten hoitoelvytykset ovat usein terveydenhuollon ammattilaisillekin harvinaisia, jonka vuoksi harvalle tästä voi muodostua edes rutiinia. Näitä taitoja tulisi harvinaisuuden vuoksi kerrata vähintään vuoden välein, jotta koko henkilökunta osaa toimia oikeaoppisesti tosipaikan tullen.
Toimeksiantajalta pyydettiin palautetta opinnäytetyön eri vaiheissa, jotta opetusvideosta saadaan paras mahdollinen kokonaisuus. Videosta pyydettiin palautetta toimeksiantajan lisäksi testiryhmältä ennen varsinaista koeryhmää. Tällä varmistettiin videon ja Forms-kyselyn toimivuus. Toimeksiantajan ja testiryhmän palautteen perusteella tuotosta hiottiin, jonka jälkeen video näytettiin viralliselle koeryhmälle.
Jatkokehittämishaasteena on huolehtia siitä, että elvytysohjeiden päivittyessä myös sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusmateriaali on ajan tasalla. Tulevaisuudessa opetusmateriaalia voisi laajentaa niin, että kattaisi myös vastasyntyneiden ja muiden ikäryhmien hoitoelvytykset.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, joka sisälsi toiminnallisen tuotoksen ja kirjallisen opinnäytetyön raportin. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön päädyttiin, sillä toimeksiantaja toi ilmi tarpeen opetusvideosta kyseiseen aiheeseen liittyen. Opetusvideon sisältö rakennettiin ajankohtaisten tieteellisten asiantuntijoiden julkaisujen perusteella.
Imeväisen hoitoelvytys eroaa joissain määrin vanhemman lapsen ja aikuisen hoitoelvytyksestä. Lasten hoitoelvytykset ovat usein terveydenhuollon ammattilaisillekin harvinaisia, jonka vuoksi harvalle tästä voi muodostua edes rutiinia. Näitä taitoja tulisi harvinaisuuden vuoksi kerrata vähintään vuoden välein, jotta koko henkilökunta osaa toimia oikeaoppisesti tosipaikan tullen.
Toimeksiantajalta pyydettiin palautetta opinnäytetyön eri vaiheissa, jotta opetusvideosta saadaan paras mahdollinen kokonaisuus. Videosta pyydettiin palautetta toimeksiantajan lisäksi testiryhmältä ennen varsinaista koeryhmää. Tällä varmistettiin videon ja Forms-kyselyn toimivuus. Toimeksiantajan ja testiryhmän palautteen perusteella tuotosta hiottiin, jonka jälkeen video näytettiin viralliselle koeryhmälle.
Jatkokehittämishaasteena on huolehtia siitä, että elvytysohjeiden päivittyessä myös sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusmateriaali on ajan tasalla. Tulevaisuudessa opetusmateriaalia voisi laajentaa niin, että kattaisi myös vastasyntyneiden ja muiden ikäryhmien hoitoelvytykset.
