Oppimateriaalin kehittäminen traumainformoidusta työotteesta maahanmuuttajalapsen ja -nuoren kohtaamiseen ja tukemiseen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Kari, Tytti; Nyyssönen, Amanda (2025)
Kari, Tytti
Nyyssönen, Amanda
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli oppimateriaalin kehittäminen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutukseen aiheesta traumainformoitu työote maahanmuuttajalapsen ja -nuoren kohtaamisessa ja tukemisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksia ja tietoisuutta traumoista ja traumatisoituneen maahanmuuttajalapsen ja -nuoren kohtaamiseen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa traumainformoidun työotteen keinoin. Lisäksi tavoitteena oli kehittää oppimateriaalia yhteiskehittämisen keinoin, jotta se olisi mahdollisimman käyttäjälähtöinen. Opinnäytetyön aihe nousi tarpeesta kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden oppimateriaaleja. Tarpeena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksia ja tietoisuutta traumoista ja traumatisoituneen maahanmuuttajalapsen ja -nuoren kohtaamisesta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispohjaisena opinnäytetyönä. Teoreettisen viitekehyksen rakentamiseen käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi H5P työkalulla tehty interaktiivinen kirja, Canvas-oppimisalustalle. Oppimateriaali koostuu kymmenestä teoriasivusta. Teoriasivujen lisäksi oppimateriaaliin on sisällytetty tehtävä sivuja aihekokonaisuuksien jälkeen. Interaktiivisen kirjan lisäksi oppimateriaali sisältää case-tehtävän. Oppimateriaalia jatkokehitettiin yhteiskehittämisen työpajoissa, jotka pidettiin terveydenhoitajatyön lehtoreille ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Työpajat järjestettiin Teamisissa. Opiskelijat ja lehtorit pääsivät testaamaan työpajoissa oppimateriaalia. Lehtoreilta saatiin suullinen palaute, jonka avulla oppimateriaali kehitettiin ennen opiskelijoille pidettävää työpajaa. Opiskelijat antoivat palautetta oppimateriaalista Padlet-alustan kautta. Oppimateriaali koettiin hyväksi ja laadukkaaksi. Opiskelijat kokivat interaktiivisen kirjan hyväksi tavaksi oppia aiheesta. Työpajoista saadun palautteen perusteella interaktiiviseen kirjaan tehtiin muutoksia muun muassa teoriakappaleita jaettiin useammalle sivulle ja kirjan loppuun lisättiin lähdeluettelo.
Jatkokehittämisehdotuksina nousi muun muassa se, että aiheena traumainformoitu työote voisi olla laajempi kokonaisuus osana hoitotyönopintoja, esimerkiksi erillinen kurssi tai laajempi osa kurssia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispohjaisena opinnäytetyönä. Teoreettisen viitekehyksen rakentamiseen käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi H5P työkalulla tehty interaktiivinen kirja, Canvas-oppimisalustalle. Oppimateriaali koostuu kymmenestä teoriasivusta. Teoriasivujen lisäksi oppimateriaaliin on sisällytetty tehtävä sivuja aihekokonaisuuksien jälkeen. Interaktiivisen kirjan lisäksi oppimateriaali sisältää case-tehtävän. Oppimateriaalia jatkokehitettiin yhteiskehittämisen työpajoissa, jotka pidettiin terveydenhoitajatyön lehtoreille ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Työpajat järjestettiin Teamisissa. Opiskelijat ja lehtorit pääsivät testaamaan työpajoissa oppimateriaalia. Lehtoreilta saatiin suullinen palaute, jonka avulla oppimateriaali kehitettiin ennen opiskelijoille pidettävää työpajaa. Opiskelijat antoivat palautetta oppimateriaalista Padlet-alustan kautta. Oppimateriaali koettiin hyväksi ja laadukkaaksi. Opiskelijat kokivat interaktiivisen kirjan hyväksi tavaksi oppia aiheesta. Työpajoista saadun palautteen perusteella interaktiiviseen kirjaan tehtiin muutoksia muun muassa teoriakappaleita jaettiin useammalle sivulle ja kirjan loppuun lisättiin lähdeluettelo.
Jatkokehittämisehdotuksina nousi muun muassa se, että aiheena traumainformoitu työote voisi olla laajempi kokonaisuus osana hoitotyönopintoja, esimerkiksi erillinen kurssi tai laajempi osa kurssia.
