Onko viestintämme kunnossa? : kehittämisehdotukset strategisen viestinnän tueksi : case Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry
Essén, Katja (2025)
Essén, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630099
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaympäristö on viime vuosina muuttunut merkittävästi, ja kilpailu resursseista, luottamuksesta ja osaavasta henkilöstöstä on kiristynyt. Tämä on entisestään lisännyt tarvetta suunnitelmalliselle ja vaikuttavalle viestinnälle. Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n strategiassa viestintä on tunnistettu keskeiseksi menestystekijäksi, mutta erillistä viestintästrategiaa ei ole laadittu. Tämä kehittämistarve muodosti opinnäytetyön lähtökohdan.
Työn tavoitteena oli tuottaa teoriaan ja tutkimustietoon perustuvia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat yhdistyksen johtoa viestinnän suunnitelmallisuuden, selkeyden ja vaikuttavuuden vahvistamisessa sekä tulevan viestintästrategian valmistelussa. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin teoriaa, haastatteluaineistoa (asukkaat, omaiset, henkilöstö) ja dokumenttianalyysiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että viestinnän onnistumisen edellytyksiä ovat avoimuus, johdonmukaisuus ja kohderyhmien tarpeisiin vastaaminen. Viestinnän vahvuuksina korostuivat luottamuksellisuus ja ihmisläheinen viestintätapa, kun taas kehittämistä kaivattiin erityisesti strategisen suunnitelmallisuuden, mittareiden ja vastuiden selkeyttämisen osalta. Kehittämisehdotukset painottuivat vastuiden ja resurssien selkeyttämiseen, mittareiden rakentamiseen sekä viestintäkanavien arviointiin. Niiden avulla yhdistys voi johtaa viestintäänsä entistä systemaattisemmin, vahvistaa viestinnän vaikuttavuutta sekä tukea yhdistyksen strategisia tavoitteita ja brändin rakentamista.
Kehittämisehdotukset tarjoavat konkreettisen ja ajankohtaisen tuen yhdistyksen johdolle viestintästrategian valmisteluun ja sen toimeenpanoon, ja niiden odotetaan vahvistavan yhdistyksen asemaa luotettavana, asiakaslähtöisenä ja kilpailukykyisenä toimijana.
Työn tavoitteena oli tuottaa teoriaan ja tutkimustietoon perustuvia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat yhdistyksen johtoa viestinnän suunnitelmallisuuden, selkeyden ja vaikuttavuuden vahvistamisessa sekä tulevan viestintästrategian valmistelussa. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin teoriaa, haastatteluaineistoa (asukkaat, omaiset, henkilöstö) ja dokumenttianalyysiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että viestinnän onnistumisen edellytyksiä ovat avoimuus, johdonmukaisuus ja kohderyhmien tarpeisiin vastaaminen. Viestinnän vahvuuksina korostuivat luottamuksellisuus ja ihmisläheinen viestintätapa, kun taas kehittämistä kaivattiin erityisesti strategisen suunnitelmallisuuden, mittareiden ja vastuiden selkeyttämisen osalta. Kehittämisehdotukset painottuivat vastuiden ja resurssien selkeyttämiseen, mittareiden rakentamiseen sekä viestintäkanavien arviointiin. Niiden avulla yhdistys voi johtaa viestintäänsä entistä systemaattisemmin, vahvistaa viestinnän vaikuttavuutta sekä tukea yhdistyksen strategisia tavoitteita ja brändin rakentamista.
Kehittämisehdotukset tarjoavat konkreettisen ja ajankohtaisen tuen yhdistyksen johdolle viestintästrategian valmisteluun ja sen toimeenpanoon, ja niiden odotetaan vahvistavan yhdistyksen asemaa luotettavana, asiakaslähtöisenä ja kilpailukykyisenä toimijana.
