Staycation-lomamuodon potentiaali Lahdessa nuorten aikuisten näkökulmasta
Mäkinen, Kristiina (2025)
Mäkinen, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää staycation-lomamuodon potentiaalisuuteen vaikuttavia tekijöitä nuorten aikuisten näkökulmasta Lahdessa. Sana staycation muodostuu englanninkielisistä sanoista stay eli jäädä ja vacation eli loma. Staycation tarkoittaa päivän tai yön yli viettävää lyhytaikaista lomaa, jota jäädään viettämään kodin lähiympäristöön. Staycation-loma on noussut tietoisuuteen vuoden 2008 talouslaman sekä koronapandemian jälkeen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivisella verkkokyselyllä, jolla kartoitettiin Lahdessa asuvien nuorten aikuisten näkemyksiä staycationin viettämisestä Lahdessa. Vastaajia saatiin 13. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista selvisi staycationin potentiaalia tukevia sekä haastavia tekijöitä. Staycationia pidettiin taloudellisesti houkuttelevana lomavaihtoehtona. Sen viettämisen haasteeksi osoittautui arjesta irtautumisen vaikeus. Johtopäätöksenä kävi ilmi, että matkailijoiden henkilökohtaisten motivaatiotekijöiden ymmärtäminen auttaa selittämään heidän tekemiään matkailuvalintoja.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivisella verkkokyselyllä, jolla kartoitettiin Lahdessa asuvien nuorten aikuisten näkemyksiä staycationin viettämisestä Lahdessa. Vastaajia saatiin 13. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista selvisi staycationin potentiaalia tukevia sekä haastavia tekijöitä. Staycationia pidettiin taloudellisesti houkuttelevana lomavaihtoehtona. Sen viettämisen haasteeksi osoittautui arjesta irtautumisen vaikeus. Johtopäätöksenä kävi ilmi, että matkailijoiden henkilökohtaisten motivaatiotekijöiden ymmärtäminen auttaa selittämään heidän tekemiään matkailuvalintoja.
