Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijaviestinnän kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen : case Business College Helsinki

Wickström, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Wickstrom_Tiina.pdf (4.695Mt)
Lataukset: 


Wickström, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Business College Helsingin opiskelijaviestintää opiskelijalähtöisesti palvelumuotoilua hyödyntäen. Sisäistä viestintää tarkasteltiin opiskelijan näkökulmasta kolmen ulottuvuuden kautta: löydettävyys, ymmärrettävyys ja kanavasopivuus. Tutkimuskysymyksenä oli, miten Business College Helsingin opiskelijaviestintä rakentuu ja näyttäytyy opiskelijoiden arjessa osana opiskelijakokemusta sekä millaisin opiskelijalähtöisin periaattein viestintää voidaan kehittää tukemaan arjen sujuvuutta ja sitoutumista.

Teoreettinen viitekehys yhdisti viestinnän malleja (Shannon–Weaver, Media Richness, Barnlund, Uses & Gratifications) sekä palvelumuotoilun Double Diamond -mallin. Tutkimus toteutettiin konvergenttina monimenetelmäasetelmana, määrällinen aineisto kerättiin verkkokyselyllä (n = 68) ja laadullinen aineisto puolistrukturoiduilla haastatteluilla (n=4). Aineistot analysoitiin rinnakkain ja koottiin yhteen joint display -taulukoiden ja opiskelijan palvelupolun avulla.

Tulokset osoittavat, että arjen perusviestintä toimii pääosin hyvin. Wilma ja Tuudo muodostavat opiskelijan näkökulmasta toimivan pääkanavakokonaisuuden ja viestien rakenne sekä sävy koetaan enimmäkseen selkeiksi. Haasteet liittyvät erityisesti intranetin rooliin, tiedon hajautumiseen sekä monimutkaisten ja harvemmin esiin tulevien asioiden jäsentymiseen. Näissä tilanteissa opiskelijat turvautuvat usein opettajiin ja vertaisiin täydentääkseen kirjallista viestintää.

Double Diamond -mallin pohjalta työssä esitetään keskeiset kehittämisperiaatteet ja niitä tukevat konkreettiset toimenpide-ehdotukset, joiden avulla opiskelijaviestintää voidaan kehittää systemaattisesti ja opiskelijalähtöisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste