Tiedotuskampanja pikaruokaravintoloiden asiakkaille tietojenkalastelupetosten ehkäisemiseksi
Takaveräjä, Tommi; Timonen, Antero; Ihalainen, Petteri (2025)
Takaveräjä, Tommi
Timonen, Antero
Ihalainen, Petteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Finanssiala ry:lle tiedotuskampanja pikaruokaravintoloiden asiakkaille ja ehkäistä heidän joutumistaan tietojenkalastelupetosten uhriksi. Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja luoda uudenlainen, tiettyä kohderyhmää puhutteleva konsepti tietoturvaviestintään. Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi keskeisten käsitteiden määrittelyyn. Valitsemamme käsitteet olivat tietojenkalastelu, petos ja tiedotuskampanja pikaruokaravintoloissa. Haimme tietoa näihin pääosin lainsäädännöstä ja asiantuntijaartikkeleista.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun Design Sprint-menetelmällä, jossa ideointi, opponointi ja prototyyppien testaus suoritettiin viiden päivän aikana lähijaksolla koulussa. Toteutus eteni vaiheittain, jossa ensiksi kerättiin tietoa tietojenkalastelupetoksista ja ideoitiin mahdollisia ratkaisuja kehittämistarpeen vastaukseksi. Tässä hyödynnettiin menetelmiä, kuten Brainwriting 6-3-5, Crazy 8 ja 6 Thinking Hats. Näiden menetelmien pohjalta luotiin Storyboard, jossa esiteltiin ideoimamme toteutus vaiheittain. Prototyyppiä testattiin toisen ryhmän kanssa vertaisarvioinnilla, jonka palaute ohjasi lopullisen tiedotuskampanjan kehittämistä. Design Sprint mahdollisti nopean ja konkreettisen idean tiedotuskampanjasta pikaruokaravintoloiden asiakkaille tietojenkalastelupetosten ehkäisemiseksi.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena syntyi konsepti "Phishing Burger", joka fyysisen tuotteen lisäksi pitää sisällään informatiivisia elementtejä painotuotteissa. Tuote kampanjoi informatiivisesti ja helposti lähestyttävästi tietojenkalastelupetoksia vastaan. Konsepti hyödyntää pikaruokaloiden ympäristöä ja tuotteita itse kampanjan viestinvälittäjinä, kuten QR-koodeja, web-linkkejä ja kampanjatiedottamista (esim. tarjottimien aluset ja pakkaukset). Konseptin arviointi vertaisryhmän ja opinnäytetyöohjaajien palautteiden perusteella osoitti, että Phishing Burger on innovatiivinen, helposti lähestyttävä ja muistettava tapa viestiä monimutkaisesta aiheesta kohderyhmälle. Palautteen mukaan kampanjan fyysinen elementti, eli Phishing Burger erottuu perinteisestä digitaalisesta tietoturvaviestinnästä.
Design Sprint -menetelmä oli tehokas työkalu luomaan nopeasti uudenlaisen ja konkreettisen ratkaisun FA:n viestintätarpeeseen. Kehittämisehdotuksena Finanssiala ry:lle esitetään konseptin kaupallistamista ja jatkotestausta rajatulla kohderyhmällä ennen sen lopullista lanseerausta.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun Design Sprint-menetelmällä, jossa ideointi, opponointi ja prototyyppien testaus suoritettiin viiden päivän aikana lähijaksolla koulussa. Toteutus eteni vaiheittain, jossa ensiksi kerättiin tietoa tietojenkalastelupetoksista ja ideoitiin mahdollisia ratkaisuja kehittämistarpeen vastaukseksi. Tässä hyödynnettiin menetelmiä, kuten Brainwriting 6-3-5, Crazy 8 ja 6 Thinking Hats. Näiden menetelmien pohjalta luotiin Storyboard, jossa esiteltiin ideoimamme toteutus vaiheittain. Prototyyppiä testattiin toisen ryhmän kanssa vertaisarvioinnilla, jonka palaute ohjasi lopullisen tiedotuskampanjan kehittämistä. Design Sprint mahdollisti nopean ja konkreettisen idean tiedotuskampanjasta pikaruokaravintoloiden asiakkaille tietojenkalastelupetosten ehkäisemiseksi.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena syntyi konsepti "Phishing Burger", joka fyysisen tuotteen lisäksi pitää sisällään informatiivisia elementtejä painotuotteissa. Tuote kampanjoi informatiivisesti ja helposti lähestyttävästi tietojenkalastelupetoksia vastaan. Konsepti hyödyntää pikaruokaloiden ympäristöä ja tuotteita itse kampanjan viestinvälittäjinä, kuten QR-koodeja, web-linkkejä ja kampanjatiedottamista (esim. tarjottimien aluset ja pakkaukset). Konseptin arviointi vertaisryhmän ja opinnäytetyöohjaajien palautteiden perusteella osoitti, että Phishing Burger on innovatiivinen, helposti lähestyttävä ja muistettava tapa viestiä monimutkaisesta aiheesta kohderyhmälle. Palautteen mukaan kampanjan fyysinen elementti, eli Phishing Burger erottuu perinteisestä digitaalisesta tietoturvaviestinnästä.
Design Sprint -menetelmä oli tehokas työkalu luomaan nopeasti uudenlaisen ja konkreettisen ratkaisun FA:n viestintätarpeeseen. Kehittämisehdotuksena Finanssiala ry:lle esitetään konseptin kaupallistamista ja jatkotestausta rajatulla kohderyhmällä ennen sen lopullista lanseerausta.
