Sisälle suojautuminen oppilaitoksissa väkivallan uhatessa
Nyrhinen, Henna (2025)
Nyrhinen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisälle suojautumista väkivallan uhatessa valituissa kohdekouluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulujen valmiuksia toimia sisälle suojautumista vaativissa tilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdekoulujen nykyiset toimintamallit eri kehittämismenetelmin, joiden pohjalta luotiin räätälöidyt kehittämisehdotukset sisälle suojautumisen parantamiseksi. Opinnäytetyö sai alkunsa opinnäytetyön tuottajan omasta mielenkiinnosta kouluturvallisuutta kohtaan, sekä toimeksiantajan, eli kaupungin tarpeesta kehittää koulujen valmiutta toimia sisälle suojautumista vaativissa tilanteissa osana koulujen turvallisuussuunnittelua.
Työn teoreettisena tietoperustana toimi kouluturvallisuutta ja varautumista käsittelevät ajankohtaiset tutkimustiedot sekä kirjallisuus. Tutkimus- ja kehittämismenetelmien pohjalta aineistonkeruu toteutettiin vaiheittain. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka avulla muodostettiin teemat kehittämisehdotuksia varten. Ensin kartoitettiin nykytila sähköisellä alkukartoituskyselyllä, jonka jälkeen toteutettiin osa haastatteluista. Näiden jälkeen siirryttiin käytännön sisälle suojautumisen harjoitukseen, jonka jälkeen tehtiin vielä loput haastatteluista sekä henkilöstölle suunnattu jälkipurkukysely.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi kehittämisehdotusten lisäksi myös jatkotutkimuksen kannalta kaksi hyödyllistä työkalua, sisälle suojautumista tukeva muistilista sekä harjoituksen havainnointilomake, joita muut kaupungin koulut voivat hyödyntää sisälle suojautumisen harjoittelussa. Kohdekouluille suunnatuissa kehittämisehdotuksissa merkittävimmät kehitettävät osa-alueet liittyivät sisäiseen viestintään, harjoituksien säännöllisyyden puutteeseen sekä koulurakennusten fyysisiin ominaisuuksiin.
Työn teoreettisena tietoperustana toimi kouluturvallisuutta ja varautumista käsittelevät ajankohtaiset tutkimustiedot sekä kirjallisuus. Tutkimus- ja kehittämismenetelmien pohjalta aineistonkeruu toteutettiin vaiheittain. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka avulla muodostettiin teemat kehittämisehdotuksia varten. Ensin kartoitettiin nykytila sähköisellä alkukartoituskyselyllä, jonka jälkeen toteutettiin osa haastatteluista. Näiden jälkeen siirryttiin käytännön sisälle suojautumisen harjoitukseen, jonka jälkeen tehtiin vielä loput haastatteluista sekä henkilöstölle suunnattu jälkipurkukysely.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi kehittämisehdotusten lisäksi myös jatkotutkimuksen kannalta kaksi hyödyllistä työkalua, sisälle suojautumista tukeva muistilista sekä harjoituksen havainnointilomake, joita muut kaupungin koulut voivat hyödyntää sisälle suojautumisen harjoittelussa. Kohdekouluille suunnatuissa kehittämisehdotuksissa merkittävimmät kehitettävät osa-alueet liittyivät sisäiseen viestintään, harjoituksien säännöllisyyden puutteeseen sekä koulurakennusten fyysisiin ominaisuuksiin.
