Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen – Case: Kiinteistönvälitys WHAT Oy LKV
Lindlöf, Julia (2025)
Lindlöf, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kiinteistönvälitys WHAT Oy LKV:n digitaalista markkinointia ja lisätä yrityksen näkyvyyttä erityisesti sosiaalisen median ja hakusanamainonnan avulla. Työn toimeksiantajana toimi uusi kiinteistönvälitysyritys, joka haluaa erottautua markkinoilla edullisella hinnoittelulla, avoimella viestinnällä ja nykyaikaisella toimintatavalla. Työn tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla yritys voi tehokkaammin tavoittaa kohdeyleisönsä ja tukea asiakashankintaa digitaalisissa kanavissa.
Työn viitekehys perustui digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioihin sekä markkinointisuunnitelman rakennemalleihin (SOSTAC, SMART, SWOT ja MRACE). Menetelmällisesti työ toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa yhdistettiin teoreettista tietoa ja käytännön kokeiluja. Aineistoa kerättiin Google Analytics 4-datasta ja Meta-mainosten tuloksista. Lisäksi tehtiin kaksi haastattelua kiinteistönvälitysalalla toimivien ammattilaisten kanssa, joiden näkemykset tarjosivat laadullista syvyyttä analyysiin.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma sekä toteutettiin käytännön kampanjoita, joiden tuloksia analysoitiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kannattaa hyödyntää sosiaalisen median ja hakusanamainonnan yhdistelmää pitkäjänteisesti, kehittää sisältöstrategiaa tekoälyn avulla sekä seurata tuloksia säännöllisesti. Työn tulokset tarjoavat käytännönläheisiä suosituksia toimeksiantajalle ja toimivat pohjana tulevien markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa.
Työn viitekehys perustui digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioihin sekä markkinointisuunnitelman rakennemalleihin (SOSTAC, SMART, SWOT ja MRACE). Menetelmällisesti työ toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa yhdistettiin teoreettista tietoa ja käytännön kokeiluja. Aineistoa kerättiin Google Analytics 4-datasta ja Meta-mainosten tuloksista. Lisäksi tehtiin kaksi haastattelua kiinteistönvälitysalalla toimivien ammattilaisten kanssa, joiden näkemykset tarjosivat laadullista syvyyttä analyysiin.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma sekä toteutettiin käytännön kampanjoita, joiden tuloksia analysoitiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kannattaa hyödyntää sosiaalisen median ja hakusanamainonnan yhdistelmää pitkäjänteisesti, kehittää sisältöstrategiaa tekoälyn avulla sekä seurata tuloksia säännöllisesti. Työn tulokset tarjoavat käytännönläheisiä suosituksia toimeksiantajalle ja toimivat pohjana tulevien markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa.
