"Mikä ihmeen opiskelijamoduuli?" Opiskelijamoduulin toimintamalli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sairaalapalveluihin
Hartikainen, Saara; Pajari, Kati (2025)
Hartikainen, Saara
Pajari, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sairaalapalveluiden hoitohenkilöstöltä tarvittava ohjausosaaminen moduuliohjaajana toimimiseen opiskelijamoduulissa ja tuottaa toimintamalli opiskelijamoduulin tueksi. Tavoitteena oli tuottaa moduuliohjaajille strukturoitu perehdytys ja siten kehittää opiskelijaohjausta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sairaalapalveluissa, joka toimii tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Kehittämistehtävänä toimeksiantajalle muodostettiin opiskelijamoduulin ohjaajien perehdytykseen toimintamalli, joka sisältää hyvinvointialueen määrittämien opiskelijaohjauskoulutusten lisäksi opiskelijamoduuliin kohdennetun koulutuksen sekä kirjallisen moduuliohjaajan oppaan.
Opiskelijamoduuli on työharjoittelun muoto, jossa opiskelijat suorittavat työharjoittelua ryhmänä vertaisoppien toisiltaan ja toteuttavat potilaiden hoitoa mahdollisimman itsenäisesti. Moduuliohjaaja vastaa turvallisen ja hyvän hoidon toteutumisesta ja antaa ohjausta tarvittaessa. Moduuliohjaajan tulee olla tietoinen roolistaan, jotta hän voi mahdollistaa opiskelijoille oppimistilanteiden reflektoinnin transformatiivisen oppimisteorian mukaisesti. Ohjaamiseen on tärkeä saada tukea organisaatiolta ja siihen kohdennetulla koulutuksella voidaan parantaa ohjausmotivaatiota ja koettua ohjausosaamista. Koulutuksen tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmänä anonyymia, strukturoitua kyselytutkimusta, jolla selvitettiin sairaalapalveluiden hoitohenkilöstön näkemyksiä opiskelijamoduulista ja tarpeita ohjausosaamisen kehittämiselle. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Tutkimuksella saatu aineisto analysoitiin kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä ja aineistoa hyödynnettiin yhdessä aiemman tietoperustan kanssa opiskelijamoduulin toimintamallin muodostamiseen.
Kyselyn tulokset tukivat aiempaa tutkimusnäyttöä moduuliohjaajan roolin tärkeydestä ja lisäkoulutuksen tarpeesta. Opiskelijamoduulin ohjausosaamisessa voidaan tulosten perusteella päätellä olevan kehittämistarpeita kaikilla osa-alueilla, mutta erityisesti tuloksissa korostui tarve syvemmälle tietämykselle siitä, mikä on opiskelijamoduuli, millainen on moduuliohjaajan rooli ja miten palautteen antaminen ja arviointiprosessi toimivat opiskelijamoduulissa. Lisäksi kyselyyn vastanneet toivoivat lisäosaamista monikulttuurisen opiskelijan ohjaamisessa.
Opiskelijamoduulin toimintamallin avulla voidaan strukturoidusti kehittää opiskelijamoduuliharjoittelua. Sen laatua ja vaikuttavuutta voidaan arvioida jatkuvan parantamisen menetelmiä hyödyntäen. Kehittämisehdotuksena suositellaan oppilaitosyhteistyön merkityksen tarkastelua osana opiskelijamoduulien laajempaa käyttöönottoa kansallisesti.
Opiskelijamoduuli on työharjoittelun muoto, jossa opiskelijat suorittavat työharjoittelua ryhmänä vertaisoppien toisiltaan ja toteuttavat potilaiden hoitoa mahdollisimman itsenäisesti. Moduuliohjaaja vastaa turvallisen ja hyvän hoidon toteutumisesta ja antaa ohjausta tarvittaessa. Moduuliohjaajan tulee olla tietoinen roolistaan, jotta hän voi mahdollistaa opiskelijoille oppimistilanteiden reflektoinnin transformatiivisen oppimisteorian mukaisesti. Ohjaamiseen on tärkeä saada tukea organisaatiolta ja siihen kohdennetulla koulutuksella voidaan parantaa ohjausmotivaatiota ja koettua ohjausosaamista. Koulutuksen tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmänä anonyymia, strukturoitua kyselytutkimusta, jolla selvitettiin sairaalapalveluiden hoitohenkilöstön näkemyksiä opiskelijamoduulista ja tarpeita ohjausosaamisen kehittämiselle. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Tutkimuksella saatu aineisto analysoitiin kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä ja aineistoa hyödynnettiin yhdessä aiemman tietoperustan kanssa opiskelijamoduulin toimintamallin muodostamiseen.
Kyselyn tulokset tukivat aiempaa tutkimusnäyttöä moduuliohjaajan roolin tärkeydestä ja lisäkoulutuksen tarpeesta. Opiskelijamoduulin ohjausosaamisessa voidaan tulosten perusteella päätellä olevan kehittämistarpeita kaikilla osa-alueilla, mutta erityisesti tuloksissa korostui tarve syvemmälle tietämykselle siitä, mikä on opiskelijamoduuli, millainen on moduuliohjaajan rooli ja miten palautteen antaminen ja arviointiprosessi toimivat opiskelijamoduulissa. Lisäksi kyselyyn vastanneet toivoivat lisäosaamista monikulttuurisen opiskelijan ohjaamisessa.
Opiskelijamoduulin toimintamallin avulla voidaan strukturoidusti kehittää opiskelijamoduuliharjoittelua. Sen laatua ja vaikuttavuutta voidaan arvioida jatkuvan parantamisen menetelmiä hyödyntäen. Kehittämisehdotuksena suositellaan oppilaitosyhteistyön merkityksen tarkastelua osana opiskelijamoduulien laajempaa käyttöönottoa kansallisesti.
