Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti vaikuttavampaa kandidaattikokemusta : palvelumuotoilun soveltaminen Johto Advisorsin suorahaussa

Lehtinen, Tanja (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtinen_Tanja.pdf (22.03Mt)
Lataukset: 


Lehtinen, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830608
Tiivistelmä
Suorahaku mielletään usein suljetuksi prosessiksi, jonka yksityiskohdat jäävät helposti pimentoon. Kandidaatin kokemus muodostaa suorahakuprosessin onnistumisen kannalta keskeisen tekijän, sillä jokainen yhteydenotto, keskustelu ja kohtaaminen vaikuttaa siihen, millaiseksi käsitys toimeksiantajayrityksestä ja suorahakua toteuttavasta konsultista rakentuu ja lopulta kuinka hyvin kandidaatti on sitoutunut suorahakuprosessiin. Tutkimusaihetta oli tutkittu vähän Suomessa ja systemaattinen kandidaattikokemuksen kehittäminen oli tiettävästi uutta.

Toimeksiantajana oli yritysten johdon suorahakuihin erikoistunut Johto Advisors. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli kandidaattikokemuksen kehittäminen Johto Advisorsin suorahakuprosessissa palvelumuotoilun keinoin. Työn tavoitteena oli tunnistaa kokemuksen keskeiset kehittämistarpeet ja luoda konkreettisia ratkaisuja, joilla kandidaattien kokemus voitaisiin tehdä johdonmukaisemmaksi ja vaikuttavammaksi.

Käyttäjäymmärrystä kerättiin palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun viitekehyksessä verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Lisäksi tehtiin SWOT- ja vertailuanalyysit, joilla saatiin käsitystä kilpailukentästä ja kandidaattikokemuksen nykytilasta. Tuloksista tunnistettiin erityisesti viestinnän ajantasaisuuden, prosessin läpinäkyvyyden ja asiakasyrityksen roolin merkitys kokemuksen rakentumisessa. Käyttäjäymmärrys kiteytettiin palvelupoluksi, kandidaattiprofiileiksi ja suunnitteluohjureiksi, joita validoitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.

Ideointia ja konseptointia varten järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja ja ideoita jatkojalostettiin myöhemmin vielä lisää. Ideoiden pohjalta syntyi kolme erilaista konseptia. Toimeksiantaja valitsi konsepteista yhden jatkokehitykseen sen toteutettavuuden ja liiketoiminnallisen merkityksen vuoksi. Kehitystyön lopputuloksena syntyi high fidelity -prototyyppi “Conducting executive interviews” -materiaalista, joka tukee asiakasyrityksiä laadukkaiden ja johdonmukaisten kandidaattihaastattelujen toteuttamisessa.

Opinnäytetyö osoitti, että palvelumuotoilu tarjoaa toimivia välineitä asiantuntijapalveluiden kehittämiseen myös suorahakualalla. Lopputulos tarjosi toimeksiantajalle konkreettisen työkalun, jota se voi hyödyntää eri asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyö avasi keskustelua kandidaattikokemuksen merkityksestä laajemmin alan toimijoille Suomessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste