Liikunta-alan tuntiohjaajien perehdyttämisen kehittäminen
Kuutti, Laura (2025)
Kuutti, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Urheiluhallien ryhmäliikunnan tuntiohjaajien perehdytysprosessia vastaamaan nykyisiä tarpeita ja parantamaan perehdytyksen tasalaatuisuutta, saavutettavuutta ja vaikuttavuutta. Työ toteutettiin toimeksiantona yhteistyössä organisaation liikuntavastaavien ja henkilöstöjohdon kanssa, ja sen tuotoksena kehitettiin digitaalinen perehdytyskurssi Vuolearning-alustalle.
Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta, joka mahdollisti kehittämisen ja arvioinnin yhdistämisen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, kahdessa aivoriihityöpajassa sekä pilotoinnin ja kokemusasiantuntijahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin laadullisesti teema-analyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys perustui kokemukselliseen ja konstruktivistiseen oppimiseen sekä erilaisia oppimistyylejä ja digitaalista oppimista käsitteleviin malleihin, joiden avulla perehdytyksen suunnittelussa huomioitiin yksilölliset oppimistavat ja saavutettavuus.
Kehittämistyön tuloksena syntyi digitaalinen perehdytyskurssi, joka sisältää organisaation esittelyn, ohjaustilanteiden ja turvallisuuden ohjeistukset sekä videomuotoisia esimerkkitilanteita. Kurssi tarjoaa ajasta ja paikasta riippumattoman tavan perehtyä ja toimii tukimateriaalina myös kokeneemmille työntekijöille. Tulokset osoittivat, että digitaalinen ratkaisu yhtenäistää perehdytyskäytäntöjä, parantaa tiedon saavutettavuutta ja lisää työntekijöiden sitoutumista.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että digitaalinen perehdytysympäristö tukee monikanavaista oppimista ja edistää työyhteisön osaamista ja hyvinvointia. Kehittämistyön vaikutukset näkyvät organisaation perehdytysprosessin selkeytymisenä, työntekijöiden ammatillisen varmuuden lisääntymisenä ja yhtenäisen perehdytysmallin juurtumisena käytäntöön.
Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta, joka mahdollisti kehittämisen ja arvioinnin yhdistämisen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, kahdessa aivoriihityöpajassa sekä pilotoinnin ja kokemusasiantuntijahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin laadullisesti teema-analyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys perustui kokemukselliseen ja konstruktivistiseen oppimiseen sekä erilaisia oppimistyylejä ja digitaalista oppimista käsitteleviin malleihin, joiden avulla perehdytyksen suunnittelussa huomioitiin yksilölliset oppimistavat ja saavutettavuus.
Kehittämistyön tuloksena syntyi digitaalinen perehdytyskurssi, joka sisältää organisaation esittelyn, ohjaustilanteiden ja turvallisuuden ohjeistukset sekä videomuotoisia esimerkkitilanteita. Kurssi tarjoaa ajasta ja paikasta riippumattoman tavan perehtyä ja toimii tukimateriaalina myös kokeneemmille työntekijöille. Tulokset osoittivat, että digitaalinen ratkaisu yhtenäistää perehdytyskäytäntöjä, parantaa tiedon saavutettavuutta ja lisää työntekijöiden sitoutumista.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että digitaalinen perehdytysympäristö tukee monikanavaista oppimista ja edistää työyhteisön osaamista ja hyvinvointia. Kehittämistyön vaikutukset näkyvät organisaation perehdytysprosessin selkeytymisenä, työntekijöiden ammatillisen varmuuden lisääntymisenä ja yhtenäisen perehdytysmallin juurtumisena käytäntöön.
