Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Löydettäväksi muotoiltu : palvelumuotoilu hyvinvointialueen verkkosivujen saavutettavuuden tukena

Ruohola, Anne-Pauliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Ruohola_Anne-Pauliina.pdf (936.5Kt)
Lataukset: 


Ruohola, Anne-Pauliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää digituen löydettävyyttä Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilla sekä parantaa sen sisällön saavutettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Työ rajattiin koskemaan digituen sisältösivua ja sen saavutettavuutta verkkosivujen rakenteessa.

Aiemmin sivu sijaitsi monitasoisen valikkorakenteen alla, ja navigointipolku oli pitkä ja epälooginen. Otsikointi ei ohjannut käyttäjää digituesta kertovan tiedon äärelle, eikä sivusto tehnyt näkyväksi, että digitukea on tarjolla. Myös sivun sisältö oli niukkaa ja osin vanhentunutta.

Kehittämistyössä uudistettiin sekä navigointipolku että digituen sisältösivu. Uudessa rakenteessa digituki on nostettu etusivun oikopolkuihin, ja sisältöä täydennettiin ajantasaisella ja selkeästi jäsennellyllä tiedolla.

Suunnittelua ohjasivat kolme keskeistä periaatetta: löydettävyys, saavutettavuus ja ymmärrettävyys. Niiden avulla varmistettiin, että tieto digituesta on helposti havaittavissa, loogisesti jäsennelty ja kieleltään selkeää. Työssä sovellettiin palvelumuotoilun prosessia ja sen eri vaiheisiin kuuluvia menetelmiä.

Ensin tehtiin käyttäjäkokemukseen perustuva nykytila-analyysi sekä vertailuanalyysi, joka kohdistui muiden hyvinvointialueiden verkkosivustoihin. Tulosten perusteella laadittiin kaksi erilaista prototyyppiä, jotka poikkesivat toisistaan rakenteen osalta. Prototyypit arvioitiin A/B-testauksen avulla, jotta saatiin selville, kumpi versio vastasi paremmin käyttäjien tarpeisiin.

Lopputuloksena syntyi uudistusehdotus verkkosivurakenteesta, jossa digituki on tuotu näkyvästi esille jo etusivulla. Sisältösivuille lisättiin tietoa digituesta, ohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön sekä suorat linkit eri toimijoiden palveluihin. Uudistusehdotus parantaa digituen löydettävyyttä, käytettävyyttä ja ymmärrettävyyttä. Tilaajaorganisaatio on hyödyntänyt työn tuloksia verkkosivujen uudistuksessa.
 
The purpose of this thesis was to develop the visibility and accessibility of the digital support services on the website of wellbeing services county of Kymenlaakso. Thesis focused on the content page of digital support and its accessibility within the website structure. This ensures in the future that the digital support can be found easily and its contents understandable.

Previously, the digital support page was difficult to locate due to a multi-level menu hierarchy and navigation path was long and illogical. The information on the website was limited and partly outdated, and the site did not clearly communicate that the digital support services were even available.

The development work renewed both the navigation path and the content of the digital support page. In the new structure of the page digital support was brought to the homepage through direct access links, and the content was updated with clear, well-structured, and current information. The design was guided by three key principles: discoverability, accessibility, and clarity. They were used to ensure that the knowledge of the digital support page was easy to detect, logically structured and clear with its contect.

The thesis was carried out as a service desing approach utilizing the different stages of the service desing process. At first were done a user experience based analysis of the current state and comparison analysis regarding of the other wellbeing services county´s websites. Based on the results two different prototypes were made. The prototypes dirrefed from each other in terms of structure. The prototypes evaluated through A/B comparison to find out which prototype met better the users needs.

The outcome was a re-designed website structure and content model that make the digital support page more visible, usable, and understandable. On the content page was added knowledge of the digital support services, instructions the usage of the page and direct links which guides users to the exact places The results have been utilized by the wellbeing services county of Kymenlaakso in the ongoing renewal of its website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste