Luottokorttilaskun käsittelyprosessin tehostaminen : kulujenhallintasovellusten vertailu : case Zoined Oy
Shekhar, Elina (2025)
Shekhar, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131015
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle Zoined Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajan luottokorttilaskun käsittelyprosessia voitaisiin tehostaa ja millaisia kulujenhallintasovelluksia markkinoilla on tarjolla prosessin tueksi. Tarkoituksena oli tarjota kattava vertailu eri kulujenhallintasovelluksista sekä arvioida tavoitetilan prosessia.
Teoreettinen viitekehys käsitteli taloushallinnon prosesseja, luottokorttilaskun käsittelyä sekä automaation ja tekoälyn hyödyntämistä älykkäässä taloushallinnossa. Lisäksi siinä kuvattiin prosessin kehittämisen periaatteita sekä uuden ratkaisun valintaan ja vertailuun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla sekä erilaisista dokumenteista. Haastattelun avulla kuvattiin toimeksiantajan nykyinen luottokorttilaskun käsittelyprosessi ja siihen liittyvät haasteet. Kolmea kulujenhallintasovellusta (eTasku, Bezala ja Zevoy) vertailtiin analysoimalla dokumenttiaineistoa ja kokoamalla tiedot vertailutaulukkoon. Luottokorttilaskun käsittelyprosessin nykytila ja tavoitetila kuvattiin uimaratakaaviota mukailevilla prosessikaavioilla. Lopullinen toimittajavalinta ja sovelluksen käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle.
Tulosten perusteella kulujenhallintasovelluksen käyttöönotto poistaisi useita manuaalisia työvaiheita, nopeuttaisi kuittien toimittamista ja vähentäisi prosessiin kuluvaa aikaa. Selkeimmät erot toimittajien välillä liittyivät jatkuvien tilausten automatisointiin, yrityskorttiratkaisuihin ja hinnoittelumalleihin. Työ tarjoaa toimeksiantajalle kattavan vertailun ja konkreettista tukea kulujenhallintasovelluksen valintaan.
Teoreettinen viitekehys käsitteli taloushallinnon prosesseja, luottokorttilaskun käsittelyä sekä automaation ja tekoälyn hyödyntämistä älykkäässä taloushallinnossa. Lisäksi siinä kuvattiin prosessin kehittämisen periaatteita sekä uuden ratkaisun valintaan ja vertailuun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla sekä erilaisista dokumenteista. Haastattelun avulla kuvattiin toimeksiantajan nykyinen luottokorttilaskun käsittelyprosessi ja siihen liittyvät haasteet. Kolmea kulujenhallintasovellusta (eTasku, Bezala ja Zevoy) vertailtiin analysoimalla dokumenttiaineistoa ja kokoamalla tiedot vertailutaulukkoon. Luottokorttilaskun käsittelyprosessin nykytila ja tavoitetila kuvattiin uimaratakaaviota mukailevilla prosessikaavioilla. Lopullinen toimittajavalinta ja sovelluksen käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle.
Tulosten perusteella kulujenhallintasovelluksen käyttöönotto poistaisi useita manuaalisia työvaiheita, nopeuttaisi kuittien toimittamista ja vähentäisi prosessiin kuluvaa aikaa. Selkeimmät erot toimittajien välillä liittyivät jatkuvien tilausten automatisointiin, yrityskorttiratkaisuihin ja hinnoittelumalleihin. Työ tarjoaa toimeksiantajalle kattavan vertailun ja konkreettista tukea kulujenhallintasovelluksen valintaan.
