Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan rakentuminen Imatran kaupungilla
Mäkinen, Minna (2025)
Mäkinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli lisätä Imatran varhaiskasvatuksen tietoa siitä, mitä ensimmäisten kaupungin palkkaamien varhaiskasvatuksen sosionomien tehtävänkuvaan kuuluu ja millaisia kehittämisajatuksia sosionomeilla on työnsä suhteen. Tutkimuskysymys oli: Millaisia työtehtäviä Imatran kaupungin varhaiskasvatuksen sosionomi tällä hetkellä tekee ja millaiseksi hän toivoo tehtävänkuvan jatkossa kehittyvän?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahdenkeskisiä henkilökohtaisia teemahaastatteluja. Haastateltavia oli neljä.
Vastausten perusteella Imatran kaupungin varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävässä painottuu lapsiryhmässä toimiminen ja siellä tehtävä perustyö. Tehtävänkuvissa ja vastuualueissa on paljon päiväkotikohtaisia eroavaisuuksia. Sosionomit toivovat tehtävänkuviinsa jatkossa yhtenäisiä kaupunkikohtaisia linjauksia ja käytäntöjä. Sosionomit esittävät roolinsa vahvistamista erityisesti perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä, kuten matalan kynnyksen ennalta ehkäisevässä perhetyössä. The aim of the thesis was to increase the City of Imatra’s knowledge about what the job description of the first city-employed social pedagogues (ECEC) includes, and what development ideas they have regarding their work. The research question was: What kinds of tasks does ECEC employed by the City of Imatra currently perform, and how would she like the job description to develop in the future?
The study was conducted as a qualitative study. Data was collected through four semistructured one-on-one interviews.
Based on the responses, the role of the ECEC in Imatra emphasizes working with the group of children and the core tasks carried out there.
There are many centre-specific differences in job descriptions and areas of responsibility. The social pedagogues hope for more unified city-specific guidelines and practices in their job descriptions in the future. They propose strengthening their role especially in collaboration with families, such as in low-threshold preventive family work.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahdenkeskisiä henkilökohtaisia teemahaastatteluja. Haastateltavia oli neljä.
Vastausten perusteella Imatran kaupungin varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävässä painottuu lapsiryhmässä toimiminen ja siellä tehtävä perustyö. Tehtävänkuvissa ja vastuualueissa on paljon päiväkotikohtaisia eroavaisuuksia. Sosionomit toivovat tehtävänkuviinsa jatkossa yhtenäisiä kaupunkikohtaisia linjauksia ja käytäntöjä. Sosionomit esittävät roolinsa vahvistamista erityisesti perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä, kuten matalan kynnyksen ennalta ehkäisevässä perhetyössä.
The study was conducted as a qualitative study. Data was collected through four semistructured one-on-one interviews.
Based on the responses, the role of the ECEC in Imatra emphasizes working with the group of children and the core tasks carried out there.
There are many centre-specific differences in job descriptions and areas of responsibility. The social pedagogues hope for more unified city-specific guidelines and practices in their job descriptions in the future. They propose strengthening their role especially in collaboration with families, such as in low-threshold preventive family work.
