Palveluiden tuotteistaminen ja asiakashankinta konetekniikan suunnitteluyrityksessä
Anttalainen, Eppu (2025)
Anttalainen, Eppu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perustettavan konetekniikan suunnittelupalveluyrityksen liiketoimintaa erityisesti palveluiden tuotteistamisen ja asiakashankinnan näkökulmasta. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa yhdistettiin teoreettinen viitekehys ja käytännön kehittämistyö.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palveluiden tuotteistamisen periaatteita, pk-yritysten asiakashankintaa sekä markkinoille pääsyn strategioita. Aineistona hyödynnettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja käytännön oppaita, joiden avulla muodostettiin kokonaiskuva pk-yrityksen alkuvaiheen kehittämisen haasteista ja mahdollisuuksista.
Kehittämistyön käytännön osuudessa laadittiin palvelupaketit, joissa konetekniikan suunnittelupalvelut jäsennettiin selkeiksi ja helposti myytävissä oleviksi kokonaisuuksiksi. Lisäksi laadittiin asiakashankinnan malli, joka painottaa verkostoitumista, pilotointiprojekteja ja digitaalisen markkinoinnin kohdennettuja kanavia. Markkinoille pääsyn tueksi koottiin liiketoimintamalli Business Model Canvas -menetelmän avulla.
Tuloksena syntyi selkeä palvelutarjoama, ja asiakashankinnan toimintamalli, jotka tukevat yrityksen alkuvaiheen käynnistämistä ja ensimmäisten asiakkaiden hankkimista. Työn lopputuloksia voidaan hyödyntää suoraan perustettavan yrityksen käytännön toiminnassa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palveluiden tuotteistamisen periaatteita, pk-yritysten asiakashankintaa sekä markkinoille pääsyn strategioita. Aineistona hyödynnettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja käytännön oppaita, joiden avulla muodostettiin kokonaiskuva pk-yrityksen alkuvaiheen kehittämisen haasteista ja mahdollisuuksista.
Kehittämistyön käytännön osuudessa laadittiin palvelupaketit, joissa konetekniikan suunnittelupalvelut jäsennettiin selkeiksi ja helposti myytävissä oleviksi kokonaisuuksiksi. Lisäksi laadittiin asiakashankinnan malli, joka painottaa verkostoitumista, pilotointiprojekteja ja digitaalisen markkinoinnin kohdennettuja kanavia. Markkinoille pääsyn tueksi koottiin liiketoimintamalli Business Model Canvas -menetelmän avulla.
Tuloksena syntyi selkeä palvelutarjoama, ja asiakashankinnan toimintamalli, jotka tukevat yrityksen alkuvaiheen käynnistämistä ja ensimmäisten asiakkaiden hankkimista. Työn lopputuloksia voidaan hyödyntää suoraan perustettavan yrityksen käytännön toiminnassa.