Hylkeenturkiksen käyttö liikelahjoihin - Tarinat suunnittelun lähtökohtina
Valo, Hanna (2006)
Valo, Hanna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tuote, joka kertoisi tarinan Pohjanmaalta. Tämä niin sanottu tarinatuote tulisi toimimaan toimeksiantajan eli Merenkurkun neuvoston liikelahjana. Opinnäytetyö oli yksi osa Merenkurkun neuvoston Hylje -yhteinen resurssimme- projektia. Projektin tarkoituksena on kehittää uusia menetelmiä käyttää hylkeennahkaa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kehittää liikelahja, joka kertoisi organisaation toimenkuvasta. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin liikelahjoihin liittyvää tapakulttuuria sekä perinteitä, jotka liittyivät olennaisesti Pohjanmaahan. Perinteitä tutkittaessa keskityttiin lähinnä hylkeenpyyntikulttuuriin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tarinatuotteiden kehittämistä. Aiheesta saatavilla oleva aineisto koostui kirjoista, Intemetsivustoista, lehtisistä ja asiantuntijahaastatteluista. Haastattelun tuloksia analysoitiin opinnäytetyön kirjallisessa osiossa yhdistelemällä niitä lähdeaineiston materiaaliin.
Asiantuntijahaastattelut toimivat oleellisena osana opinnäytetyön tutkimustyötä eli työn menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn empiirisessä osassa haastateltiin kahta hylkeenpyytäjää, jotka kertoivat näkemyksiään siitä, mitkä asiat kertoisivat parhaiten Pohjanmaalaisesta hylkeenpyyntikulttuurista. Haastattelun antoivat projektikoordinaattori Merenkurkun neuvostosta sekä toinen henkilö, joka hoitaa Merenkurkun neuvoston kansainvälistä koordinointia. Tarinatuotteen kehittämiseen antoivat näkemyksensä käsityötalo Loftet sekä muotoilija Muovasta. Haastattelut ja kirjallinen materiaali koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi ja sen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin tarinatuote.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kehittää liikelahja, joka kertoisi organisaation toimenkuvasta. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin liikelahjoihin liittyvää tapakulttuuria sekä perinteitä, jotka liittyivät olennaisesti Pohjanmaahan. Perinteitä tutkittaessa keskityttiin lähinnä hylkeenpyyntikulttuuriin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tarinatuotteiden kehittämistä. Aiheesta saatavilla oleva aineisto koostui kirjoista, Intemetsivustoista, lehtisistä ja asiantuntijahaastatteluista. Haastattelun tuloksia analysoitiin opinnäytetyön kirjallisessa osiossa yhdistelemällä niitä lähdeaineiston materiaaliin.
Asiantuntijahaastattelut toimivat oleellisena osana opinnäytetyön tutkimustyötä eli työn menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn empiirisessä osassa haastateltiin kahta hylkeenpyytäjää, jotka kertoivat näkemyksiään siitä, mitkä asiat kertoisivat parhaiten Pohjanmaalaisesta hylkeenpyyntikulttuurista. Haastattelun antoivat projektikoordinaattori Merenkurkun neuvostosta sekä toinen henkilö, joka hoitaa Merenkurkun neuvoston kansainvälistä koordinointia. Tarinatuotteen kehittämiseen antoivat näkemyksensä käsityötalo Loftet sekä muotoilija Muovasta. Haastattelut ja kirjallinen materiaali koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi ja sen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin tarinatuote.