Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemus digitaalisessa ympäristössä : asiointipalvelun vaikutus myyjä- ja toimeksiantajatyytyväisyyteen

Lehtineva-Lähteenmäki, Emilia (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtineva-Lahteenmaki_Emilia.pdf (1.552Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lehtineva-Lähteenmäki, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten digitaalinen asiointipalvelu vaikutti myyjä- ja toimeksiantajatyytyväisyyteen, mihin osioihin asiointipalvelussa myyjät ja toimeksiantajat olivat tällä hetkellä tyytyväisiä sekä mitä kehityskohteita myyjät ja toimeksiantajat nimesivät nykyisessä asiointipalvelussa. Työ toteutettiin B2 Impact Oy toimeksiannosta osaksi tulevaa tuotekehitysprojektia.

Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta monimenetelmällisellä tutkimusmetodilla, jossa yhdistyi kyselytutkimus sekä käytettävyystestaus yhdistettynä puolistrukturoituun haastatteluun. Tulokset analysoitiin Microsoft Excel -työkalulla sekä laadullisesti, ja kehitysehdotukset koostettiin tuotekehitystiimille asiointipalvelun jatkokehitysprojektia varten.

Tulosten perusteella vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä asiointipalveluun. Palvelua pidettiin nopeana, helppokäyttöisenä, luotettavana sekä palvelun koettiin tukevan suoraan yritysten liiketoimintaprosesseja. Yksittäisiä kehitysehdotuksia nousi esiin tutkimuksessa, molemmilla tutkimusmenetelmillä nousi esiin kehitysehdotus liittyen käyttöliittymän osalta välimuistiin jääviä tietoja sekä hakutoiminnallisuuden osalta haun selkeyttämiseen niissä tapauksissa, kun perintää jatkettiin esimerkiksi yksityisen elinkeinoharjoittajan osalta. Lisäksi asiointipalvelusta nousi huomio, ettei palvelu skaalaudu oikein mobiiliversiona. Jatkokehitysehdotukset koskivat pääosin uuden tyytyväisyystutkimuksen tekoa kehitysprojektin jälkeen, että onko tyytyväisyydessä parantunut asiointipalvelun kehityksen jälkeen vai pysynyt samalla tasolla. Lisäksi jatkokehityksenä voisi tutkia, onko palvelun kehityksen jälkeen NPS-arvossa tapahtunut muutosta etenkin yleisarvosanan osalta ja miten sama kysely vertautuisi esimerkiksi vuoden päästä, mikäli kehitystyö on aloitettu asiointipalvelun osalta ja kehityskohteita on ehditty toteuttaa.

Johtopäätöksissä todettiin, että tutkimustulokset olivat käytettäviä ja käyttäjien osallistaminen tuotekehityssuunnitteluun on tärkeää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste