Sampo-Rosenlew Oy:n bränditutkimus
Viljanmaa, Iina (2025)
Viljanmaa, Iina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332004
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Sampo-Rosenlew Oy:n brändiä Euroopan alueen puimuri- ja puimurivaraosamarkkinoilla, pois lukien kotimaan markkinat. Työssä keskityttiin yrityksen jälleenmyyjien brändimielikuviin, yrityksen brändin asemaan suhteessa kilpailijoihin sekä nykyisen brändin kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, joka kohdennettiin yrityksen jälleenmyyjille, yrityksen markkinointipäällikön haastattelua sekä kilpailijoiden digitaalisen markkinoinnin ja siinä hyödynnettyjen brändielementtien analysointia.
Eri menetelmillä saadut tutkimustulokset tukivat toisiaan, ja niiden perusteella voitiin todeta, että yrityksen suurimpana vahvuutena pidettiin laadukkaaksi ja käyttäjäystävälliseksi koettua tuotetta. Lisäksi yrityksen pitkä historia koettiin sen toimintaa vahvistavana tekijänä. Kehityskohdiksi tunnistettiin tuotteen ympärillä olevat palvelut, kuten huolto ja rahoitus, sekä yrityksen markkinointi.
Yrityksen brändin haasteeksi todettiin johdonmukaisen kehittämisen puuttuminen ja sen seurauksena selkeän brändi-identiteetin puute. Tutkimuksessa esitetyt brändimielikuvat havaittiin hajanaisiksi, ja johtopäätöksenä nähtiin tarve kehittää yrityksen brändiä kokonaisvaltaisesti. Brändin kehittämisen katsottiin edellyttävän brändi-identiteetin määrittämistä, brändistrategian laatimista sekä asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä. Brändin kokonaisvaltaisen kehittämisen arvioitiin vaikuttavan myönteisesti yrityksen liiketoimintaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, joka kohdennettiin yrityksen jälleenmyyjille, yrityksen markkinointipäällikön haastattelua sekä kilpailijoiden digitaalisen markkinoinnin ja siinä hyödynnettyjen brändielementtien analysointia.
Eri menetelmillä saadut tutkimustulokset tukivat toisiaan, ja niiden perusteella voitiin todeta, että yrityksen suurimpana vahvuutena pidettiin laadukkaaksi ja käyttäjäystävälliseksi koettua tuotetta. Lisäksi yrityksen pitkä historia koettiin sen toimintaa vahvistavana tekijänä. Kehityskohdiksi tunnistettiin tuotteen ympärillä olevat palvelut, kuten huolto ja rahoitus, sekä yrityksen markkinointi.
Yrityksen brändin haasteeksi todettiin johdonmukaisen kehittämisen puuttuminen ja sen seurauksena selkeän brändi-identiteetin puute. Tutkimuksessa esitetyt brändimielikuvat havaittiin hajanaisiksi, ja johtopäätöksenä nähtiin tarve kehittää yrityksen brändiä kokonaisvaltaisesti. Brändin kehittämisen katsottiin edellyttävän brändi-identiteetin määrittämistä, brändistrategian laatimista sekä asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä. Brändin kokonaisvaltaisen kehittämisen arvioitiin vaikuttavan myönteisesti yrityksen liiketoimintaan.