Asiakassegmentointi varastointipalveluyritykselle
Voutilainen, Anna (2025)
Voutilainen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332013
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Lappeenrannan Pienvarastovuokrauksen kuluttaja-asiakkaiden asiakassegmentit ja ostajapersoonat markkinointiviestinnän ja uusasiakashankinnan kehittämiseksi. Tavoitteena oli tunnistaa asiakkaiden keskeiset tarpeet, ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät sekä muodostaa asiakassegmentit ja ostajapersoonat, joita yritys voi hyödyntää toiminnan suunnittelussa ja kohdennetussa markkinoinnissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineisto kerättiin vuokrausjärjestelmän demografisista tiedoista sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui toimeksiantaja, nykyisiä asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti selkeän ja vertailukelpoisen kokonaisuuden muodostamisen. Tulosten perusteella asiakkaat ryhmiteltiin neljään segmenttiin, jotka erosivat toisistaan erityisesti varastointittarpeen keston, elämäntilanteen ja motiivien mukaan.
Tulosten mukaan asiakkaiden tärkeimmät valintaperusteet ovat sijainti, hinta, turvallisuus, varastoin toimivuus, palvelun helppous ja luotettavuus. Yrityksen vahvuuksiksi nousivat nopea asiakaspalvelu, kilpailukykyinen hinnoittelu ja varastojen käytännöllisyys. Jatkossa yritys voi hyödyntää segmentointia markkinointiviestinnän kohdentamisessa ja palvelukokemuksen kehittämisessä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineisto kerättiin vuokrausjärjestelmän demografisista tiedoista sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui toimeksiantaja, nykyisiä asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti selkeän ja vertailukelpoisen kokonaisuuden muodostamisen. Tulosten perusteella asiakkaat ryhmiteltiin neljään segmenttiin, jotka erosivat toisistaan erityisesti varastointittarpeen keston, elämäntilanteen ja motiivien mukaan.
Tulosten mukaan asiakkaiden tärkeimmät valintaperusteet ovat sijainti, hinta, turvallisuus, varastoin toimivuus, palvelun helppous ja luotettavuus. Yrityksen vahvuuksiksi nousivat nopea asiakaspalvelu, kilpailukykyinen hinnoittelu ja varastojen käytännöllisyys. Jatkossa yritys voi hyödyntää segmentointia markkinointiviestinnän kohdentamisessa ja palvelukokemuksen kehittämisessä.
