Talent acquisition kansainvälisessä insinööri- ja konsultointialan yrityksessä : haasteet ja strategiat kasvuvaiheessa
Koivunen, Erik (2025)
Koivunen, Erik
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432388
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajayrityksen talent acquisition -haasteita Kanadassa, Vancouverin markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena on pyrkiä vastaamaan kysymykseen: miten yritys voi kehittää rekrytointistrategiaansa houkutellakseen parhaita asiantuntijoita ja säilyttääkseen kilpailukykynsä kasvuvaiheessa. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajayritykselle suosituksia osaajien hankinnan ja houkuttelun vahvistamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu talent acquisitionin, työnantajabrändäyksen sekä työnantajalupauksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta kvalitatiivisessa muodossa. Aineistonkeruuta tehtiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita hyödyntäen, jossa jokaiselle haastateltavalle oli muotoiltu heidän rooliinsa, osaamisalaansa sekä kokemukseen sopivia kysymyksiä. Tutkimusta analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä, jossa aineistosta ilmestyneet tärkeät aiheet koodattiin, jonka jälkeen tutkimuksen tulokset ja analyysiluvussa haastatteluista saatuja vastauksia analysoitiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että toimeksiantajayrityksen suurimpana haasteena osaajien hankinnassa ja houkuttelussa on sen vähäinen tunnettuus sekä osaajapula markkinoilla, joihin kehittämiskeinot löytyvät organisaatiokulttuurin ja identiteetin vahvistamisesta, sekä näkyvyyden kasvattamisesta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu talent acquisitionin, työnantajabrändäyksen sekä työnantajalupauksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta kvalitatiivisessa muodossa. Aineistonkeruuta tehtiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita hyödyntäen, jossa jokaiselle haastateltavalle oli muotoiltu heidän rooliinsa, osaamisalaansa sekä kokemukseen sopivia kysymyksiä. Tutkimusta analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä, jossa aineistosta ilmestyneet tärkeät aiheet koodattiin, jonka jälkeen tutkimuksen tulokset ja analyysiluvussa haastatteluista saatuja vastauksia analysoitiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että toimeksiantajayrityksen suurimpana haasteena osaajien hankinnassa ja houkuttelussa on sen vähäinen tunnettuus sekä osaajapula markkinoilla, joihin kehittämiskeinot löytyvät organisaatiokulttuurin ja identiteetin vahvistamisesta, sekä näkyvyyden kasvattamisesta.