Lean-projektijohtaminen
Haaksluoto, Jukka-Pekka (2015)
Haaksluoto, Jukka-Pekka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli tutkia, mitkä ovat yrityksen suurimmat haasteet tuotelanseerausprojekteissa,
jotka sisältävät investointeja. Lisäksi tuli tutkia, voidaanko Lean Project Management -filosofiaa hyödyntää siten, että Valio Oy voi parantaa entisestään kyseistä projektitoimintaa. Työn empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisella kyselylomakkeella, henkilöhaastatteluilla
sekä keskusteluilla, joita on käyty projekteissa työskentelevien henkilöiden kanssa.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäinen osa on kirjallisuustutkimus, jossa käsitellään projektityöskentelyä sekä Lean- ja Lean Project Management -filosofiaa. Toisessa osassa käydään läpi tutkimusmenetelmiä ja tutkimustuloksia. Kolmannessa osassa verrataan tutkimustuloksia kirjallisuuteen sekä ehdotetaan korjaavia toimenpiteitä projektityöskentelyyn.
Empiirinen tutkimusaineisto antoi hyvän kuvan siitä, mitkä ovat suurimmat haasteet Valion tuotelanseerausprojekteissa.
Tämän lisäksi aineistosta saatiin hyviä kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää Valion projektitoiminnassa. Opinnäytetyössä on esitetty löydetyille haasteille Lean Project Management -filosofian mukaisia ratkaisuja. Esitetyt parannuskohteet on jaettu kahteen osaan: lyhyen aikavälin, sekä pitkän aikavälin toimenpiteisiin.
jotka sisältävät investointeja. Lisäksi tuli tutkia, voidaanko Lean Project Management -filosofiaa hyödyntää siten, että Valio Oy voi parantaa entisestään kyseistä projektitoimintaa. Työn empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisella kyselylomakkeella, henkilöhaastatteluilla
sekä keskusteluilla, joita on käyty projekteissa työskentelevien henkilöiden kanssa.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäinen osa on kirjallisuustutkimus, jossa käsitellään projektityöskentelyä sekä Lean- ja Lean Project Management -filosofiaa. Toisessa osassa käydään läpi tutkimusmenetelmiä ja tutkimustuloksia. Kolmannessa osassa verrataan tutkimustuloksia kirjallisuuteen sekä ehdotetaan korjaavia toimenpiteitä projektityöskentelyyn.
Empiirinen tutkimusaineisto antoi hyvän kuvan siitä, mitkä ovat suurimmat haasteet Valion tuotelanseerausprojekteissa.
Tämän lisäksi aineistosta saatiin hyviä kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää Valion projektitoiminnassa. Opinnäytetyössä on esitetty löydetyille haasteille Lean Project Management -filosofian mukaisia ratkaisuja. Esitetyt parannuskohteet on jaettu kahteen osaan: lyhyen aikavälin, sekä pitkän aikavälin toimenpiteisiin.