Vastaanottovirkailijoiden kokemuksia työhyvinvoinnista
Savela, Tiiu (2025)
Savela, Tiiu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia vastaanottovirkailijoiden kokemuksia työhyvinvoinnistaan ja pohtia mitkä tekijät heikentävät, ja mitkä tukevat heidän hyvinvointiaan töissä. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui viisi vastaanottovirkailijaa kahdesta eri hotellista Kajaanin alueelta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja tuloksiin muodostui viisi pääteemaa: 1. työn merkitys ja mielekkyys, 2. työympäristö ja ergonomia, 3. työyhteisö ja johtaminen, 4. työn kuormitus ja palautuminen, 5. motivaatio ja työn kehittäminen.
Tulosten perusteella vastaanottovirkailijat kokevat työnsä pääosin mielekkäänä ja merkityksellisenä, mutta työhyvinvointia heikentävät erityisesti kiire, epäsäännölliset työajat ja asiakaspalvelutyön kuormittavuus. Työnhyvinvointia tukevia tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, toimiva johtaminen, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja asiakkaiden antama palaute. Tutkimus osoittaa, että työhyvinvointia voidaan kehittää vahvistamalla esihenkilöiden tukea lisäämällä palautumisen mahdollisuuksia ja panostamalla työergonomiaan.
Tulosten perusteella vastaanottovirkailijat kokevat työnsä pääosin mielekkäänä ja merkityksellisenä, mutta työhyvinvointia heikentävät erityisesti kiire, epäsäännölliset työajat ja asiakaspalvelutyön kuormittavuus. Työnhyvinvointia tukevia tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, toimiva johtaminen, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja asiakkaiden antama palaute. Tutkimus osoittaa, että työhyvinvointia voidaan kehittää vahvistamalla esihenkilöiden tukea lisäämällä palautumisen mahdollisuuksia ja panostamalla työergonomiaan.
