Fillerit - täyteohjelmamainoksen leikkaminen ja tekniikat
Koskela, Siri (2015)
Koskela, Siri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on fillerit eli täyteohjelmamainokset. Työn produktiivisena osuutena on kuusi filleriä, jotka tehtiin Nelonen Medialla suoritetun työharjoittelun aikana Jim-televisiokanavalle ja Nelonen Median maksullisille televisiokanaville: Nelonen Nappulalle, Nelonen Primelle, Nelonen Maailmalle ja Nelonen Pro:lle. Jim-fillereissä esitellään neljä Jim-kanavalla pyörivää ohjelmaa kahdessa minuutissa ja maksullisten kanavien fillereissä esitellään kuukauden aihe, ohjelma, elokuva tai kampanja kolmenkymmenen sekunnin osioissa. Fillereissä esitellään kanavan ja ohjelmistojen perusluonne lyhyesti.
Tämän opinnäytetyön kirjallisen osuuden tavoitteena on toimia tietolähteenä ja lähdemateriaalina fillereistä kiinnostuneille. Tutkimuksessa kerrotaan oleellinen fillereistä: mitä fillerit ovat, mitä erityispiirteitä fillereillä on ja mitä tavoitteita ja haasteita niiden leikkausprosessiin liittyy.
Fillereistä ja ohjelmamainonnasta löytyy hyvin vähän kirjoitettua materiaalia, joten tutkimuksen lähdemateriaali perustuu suurilta osin mainonnan ja leikkaamisen yleisiin tavoitteisiin ja tekniikoihin. Osa on myös tulkintaa Nelonen Medialla käytännössä opituista tiedoista.
Tutkielmassa lähdetään liikkeelle siitä, mitä fillerit ylipäänsä ovat, kerrotaan mitä erilaisia tavoitteita ja haasteita maksullisten kanavien fillereihin ja Jim-fillereihin liittyy, kerrotaan erilaisista leikkaustekniikoista ja lopuksi päädytään johtopäätöksiin siitä miten saada aikaiseksi mahdollisimman toimiva ja onnistunut filleri eri kanaville. Tutkimuksessa tuodaan myös esiin fillereihin liittyvä valtava monipuolisuus leikkaustekniikoiden, kohderyhmien ja leikkaustyylien suhteen sekä vertaillaan erityisesti maksu-tv -fillerin eri osioissa käytettyjä tekniikoita esimerkiksi trailereiden, eli elokuvamainosten ja musiikkivideoiden leikkaamiseen.
Kirjallisen osuuden lopussa pohditaan lyhyesti fillereiden tulevaisuutta. Onko olemassa uudenlaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja fillereiden leikkaamiseen?
Tämän opinnäytetyön kirjallisen osuuden tavoitteena on toimia tietolähteenä ja lähdemateriaalina fillereistä kiinnostuneille. Tutkimuksessa kerrotaan oleellinen fillereistä: mitä fillerit ovat, mitä erityispiirteitä fillereillä on ja mitä tavoitteita ja haasteita niiden leikkausprosessiin liittyy.
Fillereistä ja ohjelmamainonnasta löytyy hyvin vähän kirjoitettua materiaalia, joten tutkimuksen lähdemateriaali perustuu suurilta osin mainonnan ja leikkaamisen yleisiin tavoitteisiin ja tekniikoihin. Osa on myös tulkintaa Nelonen Medialla käytännössä opituista tiedoista.
Tutkielmassa lähdetään liikkeelle siitä, mitä fillerit ylipäänsä ovat, kerrotaan mitä erilaisia tavoitteita ja haasteita maksullisten kanavien fillereihin ja Jim-fillereihin liittyy, kerrotaan erilaisista leikkaustekniikoista ja lopuksi päädytään johtopäätöksiin siitä miten saada aikaiseksi mahdollisimman toimiva ja onnistunut filleri eri kanaville. Tutkimuksessa tuodaan myös esiin fillereihin liittyvä valtava monipuolisuus leikkaustekniikoiden, kohderyhmien ja leikkaustyylien suhteen sekä vertaillaan erityisesti maksu-tv -fillerin eri osioissa käytettyjä tekniikoita esimerkiksi trailereiden, eli elokuvamainosten ja musiikkivideoiden leikkaamiseen.
Kirjallisen osuuden lopussa pohditaan lyhyesti fillereiden tulevaisuutta. Onko olemassa uudenlaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja fillereiden leikkaamiseen?