Asumisoikeusasumisen houkuttelevuus : potentiaalisten asiakkaiden tarpeet, huolet ja odotukset
Grims, Ida-Emilia (2025)
Grims, Ida-Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena potentiaaliset asiakkaat kokevat asumisoikeusasumisen ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän kiinnostukseensa ja päätöksentekoonsa. Työn toimeksiantajana toimi Asuntosäätiö, joka on yksi Suomen suurimmista asumisoikeusasuntojen omistajista ja kehittäjistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta asiakasymmärrystä, jota voidaan hyödyntää erityisesti markkinoinnin ja viestinnän kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys koostui asumista, väestörakennetta, alueellista eriytymistä, asumiskustannuksia sekä valtion asuntopolitiikkaa käsittelevistä lähteistä ja kirjallisuudesta. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin empatiakartan avulla, joka mahdollisti asiakkaiden ajattelun, tunteiden ja toiminnan tarkastelun.
Tulosten perusteella asumisoikeusasuminen koettiin turvalliseksi, joustavaksi ja taloudellisesti ennustettavaksi vaihtoehdoksi erityisesti niille, jotka haluavat välttää omistusasumisen velkariskejä. Keskeisiä huolia olivat käyttövastikkeiden nousu, järjestelmän vaikeaselkoisuus ja epävarmuus sen tulevaisuudesta. Lisäksi asumisoikeuden tunnettuus osoittautui rajalliseksi, mikä korostaa markkinointiviestinnän roolia.
Johtopäätösten mukaan asumisoikeusasumisen vetovoimaa voidaan vahvistaa lisäämällä viestinnän ymmärrettävyyttä, kehittämällä hakuprosessin ohjeistusta ja tuomalla näkyvämmin esiin asumismuodon konkreettisia hyötyjä. Työ tarjoaa Asuntosäätiölle konkreettisia kehittämisehdotuksia asiakaslähtöisyyden ja viestinnän parantamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta asiakasymmärrystä, jota voidaan hyödyntää erityisesti markkinoinnin ja viestinnän kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys koostui asumista, väestörakennetta, alueellista eriytymistä, asumiskustannuksia sekä valtion asuntopolitiikkaa käsittelevistä lähteistä ja kirjallisuudesta. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin empatiakartan avulla, joka mahdollisti asiakkaiden ajattelun, tunteiden ja toiminnan tarkastelun.
Tulosten perusteella asumisoikeusasuminen koettiin turvalliseksi, joustavaksi ja taloudellisesti ennustettavaksi vaihtoehdoksi erityisesti niille, jotka haluavat välttää omistusasumisen velkariskejä. Keskeisiä huolia olivat käyttövastikkeiden nousu, järjestelmän vaikeaselkoisuus ja epävarmuus sen tulevaisuudesta. Lisäksi asumisoikeuden tunnettuus osoittautui rajalliseksi, mikä korostaa markkinointiviestinnän roolia.
Johtopäätösten mukaan asumisoikeusasumisen vetovoimaa voidaan vahvistaa lisäämällä viestinnän ymmärrettävyyttä, kehittämällä hakuprosessin ohjeistusta ja tuomalla näkyvämmin esiin asumismuodon konkreettisia hyötyjä. Työ tarjoaa Asuntosäätiölle konkreettisia kehittämisehdotuksia asiakaslähtöisyyden ja viestinnän parantamiseksi.
