Hamnplanering, flödesoptimering och digitalisering: ett beställningsarbete för Långnäs Hamn Ab
Nyström, Peppi (2025)
Nyström, Peppi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121837880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121837880
Tiivistelmä
Arbetet är en del av ett mera omfattande beslutsunderlag till Långnäs Hamn Ab. Syftet med detta beslutsunderlag är att belysa problematiken med de logistiska flödena i hamnen samt att komma med förbättringsförslag. Beslutsunderlaget gäller de logistiska flödena för passagerar och fraktfordon samt digitala lösningar för att effektivisera dessa flöden. I arbetet har jag använt sig av flera frågeställningar men den centrala forskningsfrågan har varit “Hur kan Långnäs Hamn Ab på bästa sätt tillgodose alla de olika aktörernas behov och önskemål?” I arbetet har bland annat delar av Notteboom et al.s (2022) fyrastegs hamnplaneringsmodell tillämpats. För att besvara den centrala forskningsfrågan genomfördes kvalitativa intervjuer med ett strategiskt urval som består av olika aktiva intressenter i hamnen. Resultatet visar att de olika aktörerna har liknande upplevelser och önskemål. Slutsatsen är att trots projektets komplexitet och de utmaningar som följer av detta bedömer jag att Långnäs Hamn Ab har mycket att vinna på en ombyggnation, eftersom det nuvarande läget präglas av flera brister. Det finns således en förbättringspotential, med andra ord skulle man kunna påstå att en strategisk satsning framstår som nödvändig för att stärka hamnens effektivitet och konkurrenskraft. This work is part of a more comprehensive decision-basing document for Långnäs Hamn Ab. The purpose of this decision making document is to shed light on the problems concerning the logistical flows in the port and to propose suggestions for improvement. The decision basing document concerns the logistical flows for passenger and freight vehicles, as well as digital solutions to streamline these flows. Several research questions were used in the work, but the central research question has been: “How can Långnäs Hamn Ab best meet the needs and wishes of all the different actors?” In this work, parts of Notteboom et al.’s (2022) four step port planning model, among others, have been applied. To answer the central research question, qualitative interviews were conducted with a strategic selection consisting of various active stakeholders in the port. The result shows that the different actors have similar experiences and wishes. The conclusion is that despite the project's complexity and the challenges that arise from it, I assess that Långnäs Hamn Ab has a lot to gain from a reconstruction, as the current situation is characterized by several shortcomings. There is thus potential for improvement; in other words, one could argue that the current situation is so unsatisfactory that a strategic investment appears necessary to strengthen the port's efficiency and competitiveness.
