Venäjän verkkomarkkinoinnin kehittämissuunnitelma Enjoy Life Finland Oy:lle
Pyöriäinen, Hanna (2015)
Pyöriäinen, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076599
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin elämyspalveluihin erikoistuneelle yritykselle Enjoy Life Finland Oy:lle Venäjän verkkomarkkinoinnin kehittämissuunnitelma. Työ on luonteeltaan toiminnallinen ja tuotoksena syntyi kirjallinen kehittämissuunnitelma, joka ohjeistaa yritystä Venäjän verkko-markkinoinnin aloittamisessa matkailun näkökulmasta.
Opinnäytetyö muodostuu kolmesta pääosiosta, joita ovat verkkomarkkinoinnin teoria, venäläisen asiakkaan profiili sekä käytännön Venäjän verkkomarkkinoinnin kehittämissuunnitelma. Viitekehyksenä käytettiin soveltaen matkailun sähköisen liiketoimintaprosessin mallia. Tutki-musmenetelmä oli aineistolähtöinen, johon liittyi tiedonhaku aiheeseen liittyvistä dokumenteista ja yrittäjälle tehty haastattelu.
Tuloksena syntyi Venäjän verkkomarkkinointia ohjeistava kehittämissuunnitelma, jota yritys voi käyttää tulevaisuudessa apunaan Venäjän verkkomarkkinoinnin toimenpiteitä suunnitellessaan. Venäjälle markkinoitaessa tärkeimpiä toimenpiteitä jatkoa ajatellen on pystyä tuottamaan sisältö verkkoon laadukkaasti venäläisen asiakkaan ominaispiirteet huomioon ottaen. Verkossa markkinoitaessa on pystyttävä aktiiviseen vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Huomioitavia asioita ovat myös kotisivujen helppokäyttöisyys, asioiden esittämisen yksiselitteisyys ja maksutapoihin liittyvät käytänteet, jotta asiakkaan luottamus säilyisi ja hän päätyisi ostotapahtumaan saakka.
Opinnäytetyö muodostuu kolmesta pääosiosta, joita ovat verkkomarkkinoinnin teoria, venäläisen asiakkaan profiili sekä käytännön Venäjän verkkomarkkinoinnin kehittämissuunnitelma. Viitekehyksenä käytettiin soveltaen matkailun sähköisen liiketoimintaprosessin mallia. Tutki-musmenetelmä oli aineistolähtöinen, johon liittyi tiedonhaku aiheeseen liittyvistä dokumenteista ja yrittäjälle tehty haastattelu.
Tuloksena syntyi Venäjän verkkomarkkinointia ohjeistava kehittämissuunnitelma, jota yritys voi käyttää tulevaisuudessa apunaan Venäjän verkkomarkkinoinnin toimenpiteitä suunnitellessaan. Venäjälle markkinoitaessa tärkeimpiä toimenpiteitä jatkoa ajatellen on pystyä tuottamaan sisältö verkkoon laadukkaasti venäläisen asiakkaan ominaispiirteet huomioon ottaen. Verkossa markkinoitaessa on pystyttävä aktiiviseen vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Huomioitavia asioita ovat myös kotisivujen helppokäyttöisyys, asioiden esittämisen yksiselitteisyys ja maksutapoihin liittyvät käytänteet, jotta asiakkaan luottamus säilyisi ja hän päätyisi ostotapahtumaan saakka.