3D mallinnus peleihin ja mallien käyttö Unity3D:ssä
Salo, Elina (2015)
Salo, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076673
Tiivistelmä
Nykyään suuri osa peleistä käyttää 3D-grafiikkaa peleissään 2D-grafiikan sijaan. Tämän takia pelialalla olisi hyvä osata tehdä 3D-malleja, sekä tietää kuinka niitä malleja käytetään pelien tekemisessä.
Opinnäytetyössä esitellään teoriaa 3D-mallinnuksesta peleihin, erityisesti minkälaisia asioita täytyy pitää mielessä peleihin mallinnettaessa. Käytännön mallinnusosiossa käytetään Autodesk 3ds Max -ohjelmaa, ja tehdään muutama yksinkertainen 3D-malli. Yhteen malliin tehtiin myös luuranko, jonka avulla mallia voidaan liikuttaa. Lisäksi toteutettiin yksinkertaiset animaatiot.
Mallien teon jälkeen tehtiin Unity3D-ohjelmalla yksinkertainen peli, jossa malleja käytetään. Pelin skripteissä käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Lopputuloksena on yksinkertainen yhden kentän peli, jossa pelaaja ohjaa animoitua 3D-hahmoa sokkelossa ja välttelee vihollisia.
Opinnäytetyön tekeminen oli varsin opettava kokemus. Siinä oppi hyvin, millaisia asioita pitää peleihin mallinnettaessa ottaa huomioon sekä kuinka malleja käytetään peleissä.
Opinnäytetyössä esitellään teoriaa 3D-mallinnuksesta peleihin, erityisesti minkälaisia asioita täytyy pitää mielessä peleihin mallinnettaessa. Käytännön mallinnusosiossa käytetään Autodesk 3ds Max -ohjelmaa, ja tehdään muutama yksinkertainen 3D-malli. Yhteen malliin tehtiin myös luuranko, jonka avulla mallia voidaan liikuttaa. Lisäksi toteutettiin yksinkertaiset animaatiot.
Mallien teon jälkeen tehtiin Unity3D-ohjelmalla yksinkertainen peli, jossa malleja käytetään. Pelin skripteissä käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Lopputuloksena on yksinkertainen yhden kentän peli, jossa pelaaja ohjaa animoitua 3D-hahmoa sokkelossa ja välttelee vihollisia.
Opinnäytetyön tekeminen oli varsin opettava kokemus. Siinä oppi hyvin, millaisia asioita pitää peleihin mallinnettaessa ottaa huomioon sekä kuinka malleja käytetään peleissä.