Viestintäsuunnitelman laatiminen Ikaalisten Mielihyvä ry:lle
Hellgrén, Jenna (2015)
Hellgrén, Jenna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076819
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viestintäsuunnitelman laatimista yhdistykselle. Toimeksiantaja on Ikaalisten Mielihyvä ry, joka on Ikaalisissa toimiva Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistys. Yhdistys toimii paikallistasolla ja on sekä jäsen- että toimijamäärältään melko pieni. Yhdistyksen ja hallituksen jäsenet ovat henkilöitä, jotka haluavat osallistua työhön paremman mielen hyväksi. He voivat olla mielenterveyskuntoutujia tai heidän läheisiään ja ystäviään.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen työ. Työn tavoitteena oli luoda Ikaalisten Mielihyvä ry:lle viestintäsuunnitelma, jonka avulla yhdistyksen viestintää pystyttäisiin parantamaan. Viestintä ei ollut säännöllistä ja se oli melko vähäistä, vaikka välineitä ja kanavia yhdistyksellä oli käytössä useita.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan viestintää ja sen perustoimintoja viestinnän suunnittelun näkökulmasta. Lisäksi työssä tarkastellaan jonkin verran sosiaalista mediaa yhdistyksen kannalta olennaisten kanavien kautta. Mielenterveyden keskusliiton strategia toimi joiltain osin viestintäsuunnitelman runkona.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viestintäsuunnitelma yhdistykselle. Viestintäsuunnitelmasta yhdistys saa keinoja tehokkaampaan viestintään. Tehokkaamman, säännöllisemmän ja laajemman viestinnän avulla yhdistys saa enemmän näkyvyyttä, mikä taas parantaa sen tunnettuutta omalla alueellaan. Sen avulla yhdistyksellä on paremmat mahdollisuudet myös vaikuttamiseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen työ. Työn tavoitteena oli luoda Ikaalisten Mielihyvä ry:lle viestintäsuunnitelma, jonka avulla yhdistyksen viestintää pystyttäisiin parantamaan. Viestintä ei ollut säännöllistä ja se oli melko vähäistä, vaikka välineitä ja kanavia yhdistyksellä oli käytössä useita.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan viestintää ja sen perustoimintoja viestinnän suunnittelun näkökulmasta. Lisäksi työssä tarkastellaan jonkin verran sosiaalista mediaa yhdistyksen kannalta olennaisten kanavien kautta. Mielenterveyden keskusliiton strategia toimi joiltain osin viestintäsuunnitelman runkona.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viestintäsuunnitelma yhdistykselle. Viestintäsuunnitelmasta yhdistys saa keinoja tehokkaampaan viestintään. Tehokkaamman, säännöllisemmän ja laajemman viestinnän avulla yhdistys saa enemmän näkyvyyttä, mikä taas parantaa sen tunnettuutta omalla alueellaan. Sen avulla yhdistyksellä on paremmat mahdollisuudet myös vaikuttamiseen.