Ilmoittajatutkimus Keskilaakso-paikallislehdelle
Koijärvi, Marianna (2015)
Koijärvi, Marianna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi sanomalehtimainonta Keskilaakso-paikallislehdessä on vähentynyt. Tavoitteena oli tutkia Keskilaakson levikkialueella ja painetussa lehdessä tapahtuneiden muutosten vaikutusta sanomalehtimainontaan sekä aktiivisesti ilmoittavien tavanomaista ilmoituskäyttäytymistä ja tyytyväisyyttä lehden ilmoituspalveluihin. Pyrkimyksenä oli myös saada tietoa niistä mainosvälineistä, joita ilmoittajat käyttävät tarkasteltavan paikallislehden lisäksi.
Opinnäytetyön aiheen taustalla vaikuttaa voimakkaasti Keskilaakson ilmoitustulojen lasku. Tutkimuksen taustatietoina on käytetty Keskilaakson emokonsernin, Länsi-Savo Oy:n, toteuttaman lukijatyytyväisyyskyselyn tuloksia ja 50 ilmoittajan kaikkien Keskilaakson lehti-ilmoitusten tiedot vuosilta 2006–2014. Tässä opinnäytetyössä on kerrottu tutkimuksen taustan ja teoriaosuuden lisäksi se, miten tutkimus toteutettiin ja millaisia tuloksia siitä saatiin.
Ilmoittajatutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa toimeksiantajan historiassa. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, sähköisellä kyselyllä, yhteistyössä Keskilaakson kanssa. Koska kysely tehtiin Keskilaakson työntekijöiden kanssa, sen avulla saatiin juuri niitä tietoja, jotka he kokivat tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla verkkokyselyllä, joka lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa vastaajien taustatietoja, eri mainosvälineiden ja sanomalehtimainonnan käytöstä, Keskilaakson merkityksestä ja hyödyllisyydestä mainoskanavana, Keskilaakson levikkialueella ja painetussa lehdessä tapahtuneista muutoksista sekä sanomalehtimainontaan olennaisesti vaikuttavista asioista Kyselyn avulla pyrittiin saamaan myös käyttökelpoisia kehitysehdotuksia ja parannusideoita sekä mielipiteitä ilmoittajien tulevaisuudennäkymistä Keskilaaksossa.
Tutkimuksesta saatu tieto oli erittäin tärkeää ja hyödyllistä toimeksiantajalle. Ilmoittajatutkimuksen tulosten mukaan Keskilaakson sanomalehtimainonnan laskulle suurin syy on paikallislehdessä ja sen ympäristössä tapahtuneet muutokset. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa ilmoittajista pitää Keskilaaksoa merkityksellisenä ja hyödyllisenä mainosvälineenä, johon he ovat tyytyväisiä. Kyselyn avulla esille tuli myös lukuisia käyttökelpoisia kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastasi vain 36 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi tuli alhaiset 39 prosenttia. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina, koska kerätty aineisto täyttää reliabiliteetin ja validiteetin vaatimukset.
Opinnäytetyön aiheen taustalla vaikuttaa voimakkaasti Keskilaakson ilmoitustulojen lasku. Tutkimuksen taustatietoina on käytetty Keskilaakson emokonsernin, Länsi-Savo Oy:n, toteuttaman lukijatyytyväisyyskyselyn tuloksia ja 50 ilmoittajan kaikkien Keskilaakson lehti-ilmoitusten tiedot vuosilta 2006–2014. Tässä opinnäytetyössä on kerrottu tutkimuksen taustan ja teoriaosuuden lisäksi se, miten tutkimus toteutettiin ja millaisia tuloksia siitä saatiin.
Ilmoittajatutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa toimeksiantajan historiassa. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, sähköisellä kyselyllä, yhteistyössä Keskilaakson kanssa. Koska kysely tehtiin Keskilaakson työntekijöiden kanssa, sen avulla saatiin juuri niitä tietoja, jotka he kokivat tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla verkkokyselyllä, joka lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa vastaajien taustatietoja, eri mainosvälineiden ja sanomalehtimainonnan käytöstä, Keskilaakson merkityksestä ja hyödyllisyydestä mainoskanavana, Keskilaakson levikkialueella ja painetussa lehdessä tapahtuneista muutoksista sekä sanomalehtimainontaan olennaisesti vaikuttavista asioista Kyselyn avulla pyrittiin saamaan myös käyttökelpoisia kehitysehdotuksia ja parannusideoita sekä mielipiteitä ilmoittajien tulevaisuudennäkymistä Keskilaaksossa.
Tutkimuksesta saatu tieto oli erittäin tärkeää ja hyödyllistä toimeksiantajalle. Ilmoittajatutkimuksen tulosten mukaan Keskilaakson sanomalehtimainonnan laskulle suurin syy on paikallislehdessä ja sen ympäristössä tapahtuneet muutokset. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa ilmoittajista pitää Keskilaaksoa merkityksellisenä ja hyödyllisenä mainosvälineenä, johon he ovat tyytyväisiä. Kyselyn avulla esille tuli myös lukuisia käyttökelpoisia kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastasi vain 36 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi tuli alhaiset 39 prosenttia. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina, koska kerätty aineisto täyttää reliabiliteetin ja validiteetin vaatimukset.