Avohuollon sosiaalityöntekijöiden kokemuksia arviointi- ja vastaanotto-osastosta
Nakari, Essi (2015)
Nakari, Essi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kouvolan kaupungin lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Kouvolan perhetukikeskuksen arviointi- ja vastaanotto-osastolle sijoittamisesta ja osastojen vastaavuudesta sosiaalityöntekijöiden tilauksiin. Saatujen tutkimustulosten avulla osastojen toimintaa ja työnlaatua pyritään parantamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa vastaajia pyydettiin vastaamaan teemoihin jaettuihin avokysymyksiin: sijoitettujen lasten tai nuorten määrä, asiakkaan tavoitteiden toteutuminen, tiedon kulku, koosteiden, arviointien ja yhteenvetojen informatiivisuus, siirtymät, sijoitusten tarpeisiin vastaavuus asiakkaan näkökulmasta, sijoitusjaksojen vastaavuus sosiaalityöntekijöiden tilauksiin, perhetapaamiset, asiakaspalaute, yhteistyön sujuminen ja vapaamuotoinen palaute. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 16 avohuollon sosiaalityöntekijälle. Määräaikaan mennessä 11 kyselylomaketta palautettiin tutkijalle.
Tutkimustulosten mukaan Kouvolan perhetukikeskuksen arviointi- ja vastaanotto-osastojen työnlaatu on epätasaista. Tuloksista ilmeni, että asioiden sujuminen on tilannekohtaista: samalla vastaajalla saattoi olla monenlaisia kokemuksia osaston toiminnasta. Joissakin tapauksissa esimerkiksi yhteistyön ja tiedonkulun koettiin sujuvan, kun taas joissakin tapauksissa kumpikaan edellä mainituista ei ollut toteutunut riittävästi. Vastaajilla oli kokemuksia, etteivät asiakkaasta tehdyt dokumentit tuota riittävästi informaatiota sellaisista asiakkaan asioista, jotka ovat oleellisia sijoitusprosessin aikana.
Koska tutkimuksen otos oli pieni ja vastaajilla oli pääsääntöisesti hyvin vähän kokemuksia osastolle sijoittamisesta, johtopäätöksissä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta. Vastauksissa korostunut tilannekohtaisuus ilmentää, että osastojen työnlaadun tasaiseen jakaantumiseen tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi työtä tulee monelta osin kehittää vastaamaan sosiaalityöntekijöiden tarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa vastaajia pyydettiin vastaamaan teemoihin jaettuihin avokysymyksiin: sijoitettujen lasten tai nuorten määrä, asiakkaan tavoitteiden toteutuminen, tiedon kulku, koosteiden, arviointien ja yhteenvetojen informatiivisuus, siirtymät, sijoitusten tarpeisiin vastaavuus asiakkaan näkökulmasta, sijoitusjaksojen vastaavuus sosiaalityöntekijöiden tilauksiin, perhetapaamiset, asiakaspalaute, yhteistyön sujuminen ja vapaamuotoinen palaute. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 16 avohuollon sosiaalityöntekijälle. Määräaikaan mennessä 11 kyselylomaketta palautettiin tutkijalle.
Tutkimustulosten mukaan Kouvolan perhetukikeskuksen arviointi- ja vastaanotto-osastojen työnlaatu on epätasaista. Tuloksista ilmeni, että asioiden sujuminen on tilannekohtaista: samalla vastaajalla saattoi olla monenlaisia kokemuksia osaston toiminnasta. Joissakin tapauksissa esimerkiksi yhteistyön ja tiedonkulun koettiin sujuvan, kun taas joissakin tapauksissa kumpikaan edellä mainituista ei ollut toteutunut riittävästi. Vastaajilla oli kokemuksia, etteivät asiakkaasta tehdyt dokumentit tuota riittävästi informaatiota sellaisista asiakkaan asioista, jotka ovat oleellisia sijoitusprosessin aikana.
Koska tutkimuksen otos oli pieni ja vastaajilla oli pääsääntöisesti hyvin vähän kokemuksia osastolle sijoittamisesta, johtopäätöksissä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta. Vastauksissa korostunut tilannekohtaisuus ilmentää, että osastojen työnlaadun tasaiseen jakaantumiseen tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi työtä tulee monelta osin kehittää vastaamaan sosiaalityöntekijöiden tarpeita.