Ryhmäytymisen merkitys : Kilpacheerleadingharrastajien ja -valmentajien kokemuksia ryhmäytymisestä
Sarjus, Annika (2015)
Sarjus, Annika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086829
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kilpacheerleadingharrastajien ja -valmentajien kokemuksia sekä ajatuksia ryhmäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys ryhmäytymisellä on kilpacheerleadingjoukkueen toiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta, ryhmää sekä kilpacheerleadingia. Nuoruus käsitellään sosiaalisuuden kautta sekä ryhmän vaikutuksesta nuoreen. Teoriaosuudessa esitellään ryhmäytymistä, ryhmäyttämistä sekä ryhmän muodostumisen eri vaiheita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka tavoitteena oli tuoda haastateltavien ääni ja kokemukset näkyviin. Haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluina, johon osallistui yhteensä 18 harrastajaa ja kuusi valmentajaa. Harrastajat jaettiin kolmeen pienempään ryhmään haastatteluihin. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, joka on muotoiltu tutkimuskysymysten mukaan.
Tutkimuksen tuloksiin on tarkoituksen mukaisesti tuotu paljon haastateltavien omia sanoja esiin, jotta lukijalle syntyisi todellinen käsitys haastateltavien ajatuksista ja kokemuksista. Tuloksista käy ilmi, että ryhmäytyminen koettiin tärkeänä tekijänä niin harrastajien kuin valmentajienkin näkökulmasta. Harrastajat kokivat oman joukkueen ryhmäytyneeksi ja joukkuehengen hyväksi. Kielteisiä kokemuksia ei tullut esille. Ryhmäytyminen on oleellinen osa joukkueen toimivuuden ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Ryhmäytymisen ansiosta myös ryhmän sisäinen turvallisuus kasvaa, jolloin ryhmäläisten on mukava olla harjoituksissa ja jokainen saa olla oma itsensä ilman, että tarvitsee pelätä tulevansa kiusatuksi. Myös hyvien tulosten kannalta hyvä vuorovaikutus ja luottamus ovat oleellisessa osassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta, ryhmää sekä kilpacheerleadingia. Nuoruus käsitellään sosiaalisuuden kautta sekä ryhmän vaikutuksesta nuoreen. Teoriaosuudessa esitellään ryhmäytymistä, ryhmäyttämistä sekä ryhmän muodostumisen eri vaiheita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka tavoitteena oli tuoda haastateltavien ääni ja kokemukset näkyviin. Haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluina, johon osallistui yhteensä 18 harrastajaa ja kuusi valmentajaa. Harrastajat jaettiin kolmeen pienempään ryhmään haastatteluihin. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, joka on muotoiltu tutkimuskysymysten mukaan.
Tutkimuksen tuloksiin on tarkoituksen mukaisesti tuotu paljon haastateltavien omia sanoja esiin, jotta lukijalle syntyisi todellinen käsitys haastateltavien ajatuksista ja kokemuksista. Tuloksista käy ilmi, että ryhmäytyminen koettiin tärkeänä tekijänä niin harrastajien kuin valmentajienkin näkökulmasta. Harrastajat kokivat oman joukkueen ryhmäytyneeksi ja joukkuehengen hyväksi. Kielteisiä kokemuksia ei tullut esille. Ryhmäytyminen on oleellinen osa joukkueen toimivuuden ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Ryhmäytymisen ansiosta myös ryhmän sisäinen turvallisuus kasvaa, jolloin ryhmäläisten on mukava olla harjoituksissa ja jokainen saa olla oma itsensä ilman, että tarvitsee pelätä tulevansa kiusatuksi. Myös hyvien tulosten kannalta hyvä vuorovaikutus ja luottamus ovat oleellisessa osassa.