Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pedagoginen tuki päiväkotien ryhmien arjessa : pedagogisen tuen prosessin kuvaaminen varhaiskasvatuksen näkökulmasta

Rauttu, Karoliina (2015)

Avaa tiedosto
Rauttu_Karoliina.pdf (981.3Kt)
Lataukset: 


Rauttu, Karoliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076804
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli lisätä kasvattajien keinoja havainnoida ja oppia tunnistamaan pedagogisen tuen tarvetta. Lisäksi tarkoituksen oli tehdä kasvattajille tietoiseksi pedagogisen tuen toimintamallien käyttöä päiväkotien ryhmien arjessa ja auttaa kasvattajia hahmottamaan pedagogisen tuen prosessia varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata pedagogisen tuen prosessi päiväkotien arjesta yhdessä kasvattajien kanssa.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Aineiston keruu- ja kehittämismenetelminä olivat kysely ja kehittämistapaamiset. Kyselyssä selvitettiin pedagogisen tuen ja tukitoimien nykytilaa ja kehittämistarpeita. Kehittämista-paamisissa käsiteltiin syvemmin pedagogista tukea, sen toimijoita ja parantamista. Lisäksi kehittämistapaamisissa kuvattiin pedagogisen tuen prosessi varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Kehittämistyössä havaittiin, että pedagoginen tuki on kasvattajille vielä terminä vieras ja määrittelemätön, vaikka se on kasvun ja oppimisen tuen alueella ollut jo käytössä muutamia vuosia. Pedagogisten tukitoimien määritteleminen koettiin haasteelliseksi, vaikka pedagogisia tukitoimia jatkuvasti arjessa käytetään. Pedagogisen tuen käsittelemistä ja avaamista arjen tasolle pidettiin tärkeänä sekä lapsen että kasvattajan näkökulmasta. Lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutussuhde nousi myös kehittämistyön aikana merkitykselliseksi.
Kehittämistyön konkreettisena tuloksena syntyi pedagogisen tuen prosessin malli, jossa lapsen pedagogisen tuen prosessi kuvataan mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Mallissa lähdetään liikkeelle lapsen havainnoinnista ja lapsen tuen tarpeen havaitsemisesta, hyvien työmenetelmien sekä yhteistyömenetelmien käytöstä. Mallissa edetään jatkuvasti lapsen tuen tarpeen mukaan lasta koko ajan havainnoiden. Pedagogisen tuen prosessin malli on tehty yleistettävään muotoon ja pedagogisen tuen prosessi voi vaihdella lapsesta ja hänen tuen tarpeestaan riippuen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste