TUNNETTUUSTUTKIMUS TEKE OY:LLE
Moilanen, Tiia (2015)
Moilanen, Tiia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia TEKE Oy:n tunnettuutta ja sen tarjoamien tuotteiden sekä tuottamien palveluiden kiinnostavuutta. Tavoitteena oli selvittää, onko yritys saavuttanut, kuinka laajasti tunnettuutta valitun kohderyhmän keskuudessa ja myös löytää keinoja tunnettuuden lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Tavoitteena oli myös saada vastauksia tuotteiden ja palveluiden kiinnostavuudesta.
Tunnettuuden tutkimiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kenttätutkimusta joka toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön teoriaosuus on koottu markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta hyödyntäen. Työn teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita ovat tunnettuus ja siihen läheisesti liittyvät käsitteet imago, maine ja brändi. Teoriaosuudessa käsitellään myös tunnettuuden rakentamista, lisäämistä ja ylläpitämistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin Energia 2014 -messuilla. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa TEKE Oy:n tunnettuuden tasosta valitun kohderyhmän keskuudessa ja tutkimus antoi tietoa TEKE Oy:n tuotteiden ja palveluiden kiinnostavuudesta.
Tutkimuksen vastausten avulla onnistuttiin tekemään kehitysehdotuksia tunnettuuden lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi. Kehitysehdotuksia tehtiin myös opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Kehitysehdotukset voitiin jakaa mainontaan ja myynninedistämiseen liittyviksi.
Tunnettuuden tutkimiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kenttätutkimusta joka toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön teoriaosuus on koottu markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta hyödyntäen. Työn teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita ovat tunnettuus ja siihen läheisesti liittyvät käsitteet imago, maine ja brändi. Teoriaosuudessa käsitellään myös tunnettuuden rakentamista, lisäämistä ja ylläpitämistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin Energia 2014 -messuilla. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa TEKE Oy:n tunnettuuden tasosta valitun kohderyhmän keskuudessa ja tutkimus antoi tietoa TEKE Oy:n tuotteiden ja palveluiden kiinnostavuudesta.
Tutkimuksen vastausten avulla onnistuttiin tekemään kehitysehdotuksia tunnettuuden lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi. Kehitysehdotuksia tehtiin myös opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Kehitysehdotukset voitiin jakaa mainontaan ja myynninedistämiseen liittyviksi.