Asiakaspalvelukeskuksen myynnin johtamisen tehostaminen CRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotolla : case: Yritys X
Hautamäki, Mira (2015)
Hautamäki, Mira
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076596
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myynnin johtamista, myyntiprosessia ja CRM-järjestelmää. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona yritykselle X. Tavoitteena on tutkia, millä tavoin käyttöönotettava CRM-järjestelmä tehostaa asiakaspalvelukeskuksen myynnin johtamista. Lisäksi on tarkoitus selvittää, mitä CRM-järjestelmältä vaaditaan myyntiprosessin tehostamiseksi sekä mitä lähtökohtia on uuden CRM-järjestelmän käyttöönotolla.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa tarkastellaan myyntiprosessia ja sen johtamista. Toinen teorialuku käsittelee CRM-järjestelmää ja sen roolia myynnin apuvälineenä sekä CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektia ja järjestelmäintegraatiota. Empiriaosuudessa tutkitaan yritys X:n vähittäiskaupan myyjien odotuksia, kehitysehdotuksia ja toiveita tulevasta CRM-järjestelmän käyttöönotosta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Tutkimus osoittaa, että uuden CRM-järjestelmän odotetaan helpottavan ja tehostavan päivittäistä myyntityötä sekä antavan myyntitilanteissa tarvittavaa oleellista tietoa asiakkaista. Myyjien toiveena on palvella asiakkaita laadukkaammin ja tarjota nimenomaan heidän tarpeisiinsa sopivia tuotteita. Myynnin johdolta odotetaan kannustusta, luottamusta ja vapaamman myyntityön sallimista.
Saatujen tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina voidaan pitää myyjien tehokkaampaa osallistamista niin myyntityön kuin järjestelmienkin kehittämistyöhön. Kehityskohteina voidaan pitää myös myyjien osaamisen jatkuvaa kehittämistä sekä palvelukeskeisyyden lisäämistä myyntityöhön lisäarvon tuottamiseksi.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa tarkastellaan myyntiprosessia ja sen johtamista. Toinen teorialuku käsittelee CRM-järjestelmää ja sen roolia myynnin apuvälineenä sekä CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektia ja järjestelmäintegraatiota. Empiriaosuudessa tutkitaan yritys X:n vähittäiskaupan myyjien odotuksia, kehitysehdotuksia ja toiveita tulevasta CRM-järjestelmän käyttöönotosta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Tutkimus osoittaa, että uuden CRM-järjestelmän odotetaan helpottavan ja tehostavan päivittäistä myyntityötä sekä antavan myyntitilanteissa tarvittavaa oleellista tietoa asiakkaista. Myyjien toiveena on palvella asiakkaita laadukkaammin ja tarjota nimenomaan heidän tarpeisiinsa sopivia tuotteita. Myynnin johdolta odotetaan kannustusta, luottamusta ja vapaamman myyntityön sallimista.
Saatujen tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina voidaan pitää myyjien tehokkaampaa osallistamista niin myyntityön kuin järjestelmienkin kehittämistyöhön. Kehityskohteina voidaan pitää myös myyjien osaamisen jatkuvaa kehittämistä sekä palvelukeskeisyyden lisäämistä myyntityöhön lisäarvon tuottamiseksi.