Välitystuotteen toimitusketjun ja toiminnanohjausprosessin kehittäminen : case: Oy Hartwall Ab - Olut-X välitystuotteena Baltiaan
Mykrä, Niina (2015)
Mykrä, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076703
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee juoma-alan yrityksen sisäisen toimitusketjun ja toiminnanohjausprosessin kehittämistä. Työ sai alkunsa case-yrityksen, Oy Hartwall Ab:n, tarpeesta saada prosessikuvaus alkavalle välitystuotetoiminnalle, joka on konserniin kuuluvien yritysten sisäistä lopputuotteiden kauppaa. Tutkimuksen tavoitteena on, prosessikuvauksen lisäksi, tunnistaa mahdollisia kehityskohteita ja antaa näkökulmia päätöksenteon tueksi koskien tätä uutta välitystuotetoimintaa.
Tutkimuksen teoriaosuus jakaantuu kahteen pääosaan. Ensimmäinen osa käsittelee toimitusketjua ja sen kehittämisen keinoja niin tiedonkulun parantamisen kuin prosessiajattelun kautta. Toisessa osassa käsitellään toiminnanohjauksen perusperiaatteita.
Tutkimuksen empiriaosuus esittelee case-yrityksen ja sen välitystuotetoimintaan liittyvän toimintaympäristön. Lisäksi kuvaillaan tutkimuksen toteutus ja käsitellään tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä, jotka käytännössä ovat jo tutkimuksen aikana toteutettuja kehitystoimenpiteitä tai vasta ideatasolla olevia kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jossa tutkimuksen tekijä oli osallisena kehittämässä toimintaa. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvan havainnoin, avoimien haastatteluiden sekä yrityksen asiakirjojen avulla.
Tutkimuksen perusteella todetaan toiminnan kehittämisen olevan välttämätöntä. Tiedonkulun parantamiseen ja yrityksen sisäisten rajapintojen toimivuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lisäksi selkeiden toimintamallien luominen koetaan tärkeäksi. Haastattelun vastausten perusteella yrityksen henkilöstö on halukas ja sitoutunut toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen aikana tehdyt prosessikaavio ja muut kehitystoimenpiteet koettiin hyödyllisiksi.
Tutkimuksen teoriaosuus jakaantuu kahteen pääosaan. Ensimmäinen osa käsittelee toimitusketjua ja sen kehittämisen keinoja niin tiedonkulun parantamisen kuin prosessiajattelun kautta. Toisessa osassa käsitellään toiminnanohjauksen perusperiaatteita.
Tutkimuksen empiriaosuus esittelee case-yrityksen ja sen välitystuotetoimintaan liittyvän toimintaympäristön. Lisäksi kuvaillaan tutkimuksen toteutus ja käsitellään tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä, jotka käytännössä ovat jo tutkimuksen aikana toteutettuja kehitystoimenpiteitä tai vasta ideatasolla olevia kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jossa tutkimuksen tekijä oli osallisena kehittämässä toimintaa. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvan havainnoin, avoimien haastatteluiden sekä yrityksen asiakirjojen avulla.
Tutkimuksen perusteella todetaan toiminnan kehittämisen olevan välttämätöntä. Tiedonkulun parantamiseen ja yrityksen sisäisten rajapintojen toimivuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lisäksi selkeiden toimintamallien luominen koetaan tärkeäksi. Haastattelun vastausten perusteella yrityksen henkilöstö on halukas ja sitoutunut toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen aikana tehdyt prosessikaavio ja muut kehitystoimenpiteet koettiin hyödyllisiksi.