Sosiaalinen media muuttaa markkinointia Case Iso-Syöte Oy
Aro, Eero; Ruoppa, Jonne (2015)
Lataukset:
Aro, Eero
Ruoppa, Jonne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275099
Tiivistelmä
Markkinointi on kokenut viimeisten vuosien aikana suuria muutoksia. Liiketoimintaa tukevana toimintona markkinointi on ollut aina kokeilevaa ja rajoja rikkovaa. Internet ja sosiaalinen media ovat tuoneet markkinointiin murroksen, joka mahdollistaa yrityksille tärkeiden sidosryhmiensä, kuten asiakkaiden, saavuttamisen nopeasti ja tehokkaasti. Myös markkinoinnin merkitys on muuttunut. Asiakkaita ei nähdä enää ainoastaan mainonnan kohteena, vaan pikemminkin sen luomiseen tarvittavana voimavarana.
Tämän tutkimuksen kohdeyritys on Iso-Syöte Oy. Iso-Syöte on hiihto- ja lomakeskus, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Pudasjärven kunnassa, lähellä Lapin maakunnan rajaa. Iso-Syöte kuuluu Suomen kymmenen suurimman hiihtokeskuksen joukkoon. Iso-Syöte on ottanut sosiaalisen median osaksi markkinointiaan ensimmäisten kotimaisten hiihtokeskuksien joukossa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalinen media on vaikuttanut Iso-Syötteen markkinointiin, ja tavoitetaanko asiakkaat Iso-Syötteen käyttämien sosiaalisten medioiden palveluilla.
Tutkimus jaettiin kahteen osaan. Teoriaosuudessa keskityttiin aiempiin tutkimuksiin ja Iso-Syötteen avainhenkilöiden haastatteluihin, joiden tuloksia vertailemalla saatiin näkökulmaa teoriasta käytäntöön. Käytännön osuus tässä tutkimuksessa muodostui asiakaskyselystä, joka suunnattiin Iso-Syötteen asiakkaille. Kyselyssä selvitettiin muun muassa sosiaalisen median tärkeyttä ja näkyvyyttä. Toimeksiantajan pyynnöstä kyselyllä selvitettiin myös asiakas- ja hiihtokeskuskohtaisia kysymyksiä.
Tulokset osoittivat sosiaalisen median olevan tärkeä markkinointikanava, jossa yritys kohtaa asiakkaat nopeasti ja läpinäkyvästi. Asiakaskysely täsmäsi teoriaosuuden tutkimustulosten kanssa.
Asiasanat: sosiaalinen media, markkinointi, hiihtokeskus, digitaalinen markkinointiviestintä
Tämän tutkimuksen kohdeyritys on Iso-Syöte Oy. Iso-Syöte on hiihto- ja lomakeskus, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Pudasjärven kunnassa, lähellä Lapin maakunnan rajaa. Iso-Syöte kuuluu Suomen kymmenen suurimman hiihtokeskuksen joukkoon. Iso-Syöte on ottanut sosiaalisen median osaksi markkinointiaan ensimmäisten kotimaisten hiihtokeskuksien joukossa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalinen media on vaikuttanut Iso-Syötteen markkinointiin, ja tavoitetaanko asiakkaat Iso-Syötteen käyttämien sosiaalisten medioiden palveluilla.
Tutkimus jaettiin kahteen osaan. Teoriaosuudessa keskityttiin aiempiin tutkimuksiin ja Iso-Syötteen avainhenkilöiden haastatteluihin, joiden tuloksia vertailemalla saatiin näkökulmaa teoriasta käytäntöön. Käytännön osuus tässä tutkimuksessa muodostui asiakaskyselystä, joka suunnattiin Iso-Syötteen asiakkaille. Kyselyssä selvitettiin muun muassa sosiaalisen median tärkeyttä ja näkyvyyttä. Toimeksiantajan pyynnöstä kyselyllä selvitettiin myös asiakas- ja hiihtokeskuskohtaisia kysymyksiä.
Tulokset osoittivat sosiaalisen median olevan tärkeä markkinointikanava, jossa yritys kohtaa asiakkaat nopeasti ja läpinäkyvästi. Asiakaskysely täsmäsi teoriaosuuden tutkimustulosten kanssa.
Asiasanat: sosiaalinen media, markkinointi, hiihtokeskus, digitaalinen markkinointiviestintä