Asiantuntijapalveluorganisaation intranetin käytettävyystutkimus
Teerioja, Carita (2015)
Teerioja, Carita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käytettävyystutkimus Yritys X:n intranetistä. Käytettävyystutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää kuinka helposti tieto on löydettävissä sekä mahdolliset käytettävyysongelmat. Tutkimuksen pohjalta Yritys X:lle annettiin kehitysehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään käytettävyyden määritelmään, käyttäjätietoon, käytettävyyden tärkeyteen sekä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Teorian avulla lukija saa yleiskuvan käytettävyydestä sekä käyttäjätiedon merkityksestä tuotteen suunnittelussa.
Käytettävyystestaus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Yritys X:stä valittiin viisi testikäyttäjää, jotka edustivat yrityksen eri liiketoimintoja. Käyttäjät tekivät tutkimustehtäviä, joiden avulla saatiin tietoa intranetin käytettävyydestä. Tutkimuksessa käytettiin lisäksi haastattelua, havainnointia sekä ääneen ajattelua.
Tutkimus ei tuonut esiin isoja käytettävyysongelmia. Käyttäjien kokemat ongelmat johtuivat pää-osin huonosti jäsennellystä sisällöstä sekä rakenneongelmista. Pienellä sisällön ja rakenteen suunnittelulla saadaan käytettävyyttä parannettua huomattavasti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään käytettävyyden määritelmään, käyttäjätietoon, käytettävyyden tärkeyteen sekä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Teorian avulla lukija saa yleiskuvan käytettävyydestä sekä käyttäjätiedon merkityksestä tuotteen suunnittelussa.
Käytettävyystestaus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Yritys X:stä valittiin viisi testikäyttäjää, jotka edustivat yrityksen eri liiketoimintoja. Käyttäjät tekivät tutkimustehtäviä, joiden avulla saatiin tietoa intranetin käytettävyydestä. Tutkimuksessa käytettiin lisäksi haastattelua, havainnointia sekä ääneen ajattelua.
Tutkimus ei tuonut esiin isoja käytettävyysongelmia. Käyttäjien kokemat ongelmat johtuivat pää-osin huonosti jäsennellystä sisällöstä sekä rakenneongelmista. Pienellä sisällön ja rakenteen suunnittelulla saadaan käytettävyyttä parannettua huomattavasti.