Videoeditointi ja animointi Veikkauksen mainostuotannossa
Laitinen, Tuukka (2015)
Laitinen, Tuukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä videoeditointia ja animointia mainostuotannon näkökulmasta, jossa videotuotannon toteuttaja on mainostoimisto ja asiakas on Veikkaus. Opinnäytetyön produktiivisessa osuudessa Veikkaukselle toteutettiin mainosvideot kolmeen eri videomainonnan esitysmuotoon. Nämä esitysmuodot ovat ulko-, internet- ja televisiomainonta. Videoiden tuotannon tavoitteena on ollut mainostaa Veikkauksen pelejä sekä kanta-asiakkuutta ja sen tuomia etuja.
Mainosvideot sisältävät tietynlaisen rakenteen, jotta ne sopivat Veikkauksen mainonnan kokonaisuuteen. Opinnäytetyössä mainosvideoiden rakenne puretaan osiin, joita tarkastellaan yksittäisinä elementteinä sekä myös osana kokonaisuutta. Tärkeimmät ja monimutkaisimmat yksittäiset elementit käydään läpi vaiheittain, jotta kokonaiskuva esimerkiksi tietynlaisen elementin animaation toteutuksesta ja vaatimuksista selviää. Lisäksi opinnäytetyössä tuodaan esiin ja verrataan erilaisten videomainonnan muotojen vaatimuksia ja edellytyksiä.
Opinnäytetyön produktiivinen osuus toteutettiin pääosin kuvattua videomateriaalia editoimalla sekä graafisia elementtejä tuottamalla ja animoimalla. Animointi on toteutettu 2D- ja 3D-animointina. Produktiivinen osuus sisältää videon lisäksi äänen käsittelyä ja muokkaamista.
Opinnäytetyön lopputuloksena Veikkauksen käyttöön toteutetut mainosvideot julkaistiin ulkokäyttöön, internetiin sekä televisioon. Ulkokäyttöön tarkoitetut videot näkyivät Blockfest-tapahtumassa Tampereella. Internetvideot julkaistiin Veikkauksen sosiaalisessa mediassa, kuten Youtubessa ja Facebookissa sekä muun muassa Elastisen Facebook-sivulla. Televisiomainokset näkyivät suomalaisten mainostelevisiokanavien mainoskatkoilla sekä näiden televisiokanavien suoratoistopalveluissa.
Mainosvideot olivat onnistuneita ja ne keräsivät kiitettävän määrän katselukertoja sekä tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa. Alun perin televisiomainokset oli tarkoitettu vain Veikkauksen sosiaaliseen mediaan erilaisina ja eripituisina. Veikkaus kuitenkin piti kyseisistä videomainoksista ja halusi muuttaa videoita siten, että ne pystyttiin esittämään sekä sosiaalisessa mediassa että myös televisiossa.
Mainosvideot sisältävät tietynlaisen rakenteen, jotta ne sopivat Veikkauksen mainonnan kokonaisuuteen. Opinnäytetyössä mainosvideoiden rakenne puretaan osiin, joita tarkastellaan yksittäisinä elementteinä sekä myös osana kokonaisuutta. Tärkeimmät ja monimutkaisimmat yksittäiset elementit käydään läpi vaiheittain, jotta kokonaiskuva esimerkiksi tietynlaisen elementin animaation toteutuksesta ja vaatimuksista selviää. Lisäksi opinnäytetyössä tuodaan esiin ja verrataan erilaisten videomainonnan muotojen vaatimuksia ja edellytyksiä.
Opinnäytetyön produktiivinen osuus toteutettiin pääosin kuvattua videomateriaalia editoimalla sekä graafisia elementtejä tuottamalla ja animoimalla. Animointi on toteutettu 2D- ja 3D-animointina. Produktiivinen osuus sisältää videon lisäksi äänen käsittelyä ja muokkaamista.
Opinnäytetyön lopputuloksena Veikkauksen käyttöön toteutetut mainosvideot julkaistiin ulkokäyttöön, internetiin sekä televisioon. Ulkokäyttöön tarkoitetut videot näkyivät Blockfest-tapahtumassa Tampereella. Internetvideot julkaistiin Veikkauksen sosiaalisessa mediassa, kuten Youtubessa ja Facebookissa sekä muun muassa Elastisen Facebook-sivulla. Televisiomainokset näkyivät suomalaisten mainostelevisiokanavien mainoskatkoilla sekä näiden televisiokanavien suoratoistopalveluissa.
Mainosvideot olivat onnistuneita ja ne keräsivät kiitettävän määrän katselukertoja sekä tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa. Alun perin televisiomainokset oli tarkoitettu vain Veikkauksen sosiaaliseen mediaan erilaisina ja eripituisina. Veikkaus kuitenkin piti kyseisistä videomainoksista ja halusi muuttaa videoita siten, että ne pystyttiin esittämään sekä sosiaalisessa mediassa että myös televisiossa.