Rintamaalla- tuoteperheen kehitys Arkkitehtuurimuseolle
Turunen, Pauliina (2015)
Turunen, Pauliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tuoteperheen suunnittelu Helsingin Arkkitehtuurimuseon museokauppaan. Työn tarkoituksena on kehittää museokaupasta houkuttelevampi ja toimivampi osa museota, ja kehittää siitä tuotteineen luonteva ja tärkeä osa museoelämystä.
Tutkimusosio pohjautuu museovieraille suunnattuun viidenkymmenen henkilön asiakaskyselyyn sekä museonjohtaja Juulia Kausteen haastatteluun. Asiakaskyselyllä haluttiin selvittää asiakkaiden toiveita mahdollisista museokauppatuotteista. Museojohtajan haastattelun perusteella määriteltiin museokaupan uuden tuoteperheen mahdollinen kohderyhmä, jonka tarpeisiin tuoteperheen tulisi vastata. Kohderyhmäksi muotoutuivat valistuneet kuluttajat, jotka arvostavat tuotteissa muun muassa ekologisuutta. Tutkimusosiossa paneudutaan myös muiden museoiden kauppoihin ja niiden tarjontaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös museon roolia yhteiskunnallisesti, sen suhdetta yleisöönsä sekä museokaupan roolia museon näkökulmasta.
Työn lopputuloksena on yhdeksän tuotetta sisältävä tuoteperhe, jonka lähtökohdat ovat kohderyhmäksi valittujen valveutuneiden kuluttajien tarpeet. Visuaalisena lähtökohtana tuotteille on ollut Suomen 1940-luvun jälleenrakentaminen ja rintamamiestalojen kulta-aika.
Tutkimusosio pohjautuu museovieraille suunnattuun viidenkymmenen henkilön asiakaskyselyyn sekä museonjohtaja Juulia Kausteen haastatteluun. Asiakaskyselyllä haluttiin selvittää asiakkaiden toiveita mahdollisista museokauppatuotteista. Museojohtajan haastattelun perusteella määriteltiin museokaupan uuden tuoteperheen mahdollinen kohderyhmä, jonka tarpeisiin tuoteperheen tulisi vastata. Kohderyhmäksi muotoutuivat valistuneet kuluttajat, jotka arvostavat tuotteissa muun muassa ekologisuutta. Tutkimusosiossa paneudutaan myös muiden museoiden kauppoihin ja niiden tarjontaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös museon roolia yhteiskunnallisesti, sen suhdetta yleisöönsä sekä museokaupan roolia museon näkökulmasta.
Työn lopputuloksena on yhdeksän tuotetta sisältävä tuoteperhe, jonka lähtökohdat ovat kohderyhmäksi valittujen valveutuneiden kuluttajien tarpeet. Visuaalisena lähtökohtana tuotteille on ollut Suomen 1940-luvun jälleenrakentaminen ja rintamamiestalojen kulta-aika.